ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd far  (läst 721 gånger)

2010-03-10, 14:26
läst 721 gånger

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej!
Skrev prästen fader okänd i födelseboken om fadern trots allt var känd men mor och förmodlig fader inte var gifta? Jag misstänker ett sådant fall där de gifte sig året efter och sonen i detta fall fick Johansson efter fadern Johan.
Är det någon som vet?

2010-03-11, 01:13
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om modern gifte sig med barnafadern noterades det noga, eftersom barnet då automatiskt blev legitimt. Om barnafadern gifte sig med modern hade han i allmänhet inget alls emot att det rätta förhållandet antecknades. Gifter sig föräldrarna efter födseln är det också vanligt att barnet anges som trolovningsbarn.
 
Att barnet använde styvfaderns namn var mer regel än undantag; även fosterbarn antog ofta fosterfaderns namn. Förvirrande för oss idag, men en sedvana på den tiden.
 
Ingela

2010-03-11, 11:31
Svar #2

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Tack Ingela för svaret!  
Har inte kollat vigselboken ännu, eftersom den saknades i Genline vid just den tidpunkten i den församlingen. Vi får se om fadern erkänner vid giftemålet.  
 
Nils-Eric

2011-04-16, 14:04
Svar #3

Utloggad Roger Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-11-27, 12:32
    • Visa profil
Hejsan!
Jag spinner på ytterligare med fader okänd. På min farmors sida är det stopp där hennes farfar står som oäkting i kyrkboken (ArkivDigital Nye (Jönköpings län) C:2 sid.277; Geneline GID:1118.15.2900) Carl Johan (Johansson) 1853-06-28. Tacksam om någon kunde hjälpa mig hur jag kommer vidare och om det går.
 
/Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna