ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn: hur gör man med en pappa enl. hörsägen?  (läst 624 gånger)

2004-12-31, 00:09
läst 624 gånger

Eva Lindqvist

Hej alla! Jag heter Eva och det här är mitt första inlägg här i forumet. Jag har precis börjat pilla lite på det här med släktforskning och har börjat som alla tips säger att fråga mig runt i släkten, fyller i uppgifter om min närmsta familj och så. Många grenar har redan utforskats av andra, har flera släktforskare i släkten.
 
Men det finns en gren som tar slut rätt så fort. Min farfar var en s.k. oäkting och hans mor tog med sig hemligheten om vem som var hans far i graven. Men nu när jag satt och pratade med pappa om det här så säger han att han tror sig veta vem som är far till min farfar. Det handlar om en gubbe som han sett på byn (fördelen med att bo i små hålor är att alla känner alla *s*) som var så lik farfar. Jag blir ju givetvis nyfiken på att följa den tråden ... men hur seriöst är det? Att gå från en gissning av min far alltså? Nån som har nån id? om detta?

2004-12-31, 11:22
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har ett par liknande fall i min forskning. Jag tycker visst man kan arbeta vidare med utgång från detta, men naturligtvis tydligt markera de källor och resonemang man för.
 
Ett exempel: http://web.telia.com/~u43106537/Slakt6/0001/6_125.htm
 
Jag har också ett annat liknande fall, där jag dock ännu inte hittat någon person som stämmer in på det jag hört...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna