ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn med två alternativa fäder?  (läst 1415 gånger)

2001-08-17, 17:48
läst 1415 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej!
 
Vid redigering i samband med filtvätten hittade vi följande notis i 1684 års födelse/dopbok för Döderhult:
 
Dom. Quasi modo Elin Skoges nothus  
Håkon Nilson i Aleboohult
eller
Håkon Danielson i Roorstorp
Dü både bötte the och plichtade för henne
 
Vi har följande frågor Var Elin Skoge(s) modern eller var det dottern?
 
Var det en son som föddes och Moder hette Elin Skoge?
 
Har någon sett något liknade tidigare?
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-08-18, 10:47
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Sam! Det får naturligvis bli gissningar.
 
Quasimodo är enligt Seglands almanacka första söndagen efter påsk vilket 1684 blir 6 april.
 
Elin Skoges nothus tolkar jag som Elin i skogens utomäktenskapliga barn, alternativt att hennes namn var Elin Skoge. Nothus betyder enligt mitt latinska lexikon född utom äktenskapet. Om det fanns en kvinna i socknen med namnet Skoge betyder det rimligtvis att Elin var dottern som föddes, men då bör det finnas ett komma efter Elin i källan.
 
Att sedan två tänkbara fäder var angivna måste höra till sällsyntheterna, jag tror aldrig jag sett det förut i en födelsenotis. Däremot är det fullt möjligt i kyrkoräkenskaperna om båda haft ihop det med modern.

2001-08-19, 07:25
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Carl!
 
Kan man vara säker på att det är en pojke, när det står nothus?
Hade det varit en flicka borde det ha stått notha eller nota.
 
Det är ju inte vanligt att man utelämnar barnets namn i födelse-/dopböcker.
 
MVH/Sam

2001-08-19, 11:43
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Sam! Mina kunskaper i latin är obefintliga men jag tror inte ändelsen -us syftar på maskulinform i det här fallet. I så fall hade lexikonet angett det. Gissningsvis var det dessutom fråga om nöddop då barnets namn annars borde ha stått med.

2002-09-20, 13:39
Svar #4

Towa Lidman

Hej !
Nu måste jag ha Er hjälp !!!
 
Min far föddes 1925 i Marks kommun, utanför äktenskapet.
Samma år blev en man,Gunnar, dömd till faderskapet. Lite senare visar det sig att han fått vårdnaden om pojken, och 1927 lämnar han sverige och reser till USA, dumpar ungen på sina föräldrar, för att slippa alltihop.
 
Många år senare så ska en avlägsen syster till mig ha varit på väg att gifta sig med sin stora kärlek. Då ska det ha framkommit att detta inte kunde ske, eftersom blivande maken skulle ha varit hennes biologiske farbror. (min syster har brutit kontakten med oss andra)
 
Ryktet säger alltså att det ska finnas en annan man som skulle varit fader till barnet, en man vid namn Daniel. Detta har även Gunnar hävdat hela sitt liv.
Dock så är båda fäderna, samt modern, avlidna tillika barnet i fråga. Och ingen annan i släkten verkar veta något heller. Barnet växte ju inte upp med nån kontakt på moderns sida.
 
Hur går jag tillväga för att fastställa vem som egentligen var min farfar, i biologisk mening.
Och hur går jag tillväga för att få reda på varför barnet hamnade hos fadern. En fader som inte ens ville kännas vid barnet !
 
Jag har försökt att få fram något i dombeslutet men Gunnar dök inte ens upp.
Så det gav ingenting.
Jag har även försökt att lokalisera faderns ättlingar eller vad som skedde efter 1927 men inte hittat några.
Jag har försökt att kolla via barnavårdsnämndens papper men inte funnit nåt.
 
Daniels ättlingar vet ingenting om denna historien. Har kontaktat farbrodern (ovan) men jag förstog att ämnet var känsligt för honom, och ville inte pressa honom. En annan farbror ställer dock upp så gott han kan, även han vill veta sanningen bakom detta.
Det enda jag vet är att Gunnar ska ha avlidit nångång på 1960-talet, men jag vet inte när eller var.
 
Jag sitter helt enkelt fast och vet inte var jag ska leta. Kan Ni råda mig ?
Snälla ???
Jag vill så gärna åtminstone få sätta rätt namn i släktträdet. Det känns så fel att skriva in Gunnar då jag inte är säker på uppgiften.
Samtidigt så är historien nu runt 80 år gammal och den borde få ett slut, en gång för alla. För samtliga inblandades skull, men också för min egen. Det känns viktigt för mig.
 
Hjälp mig !
 
Towa Lidman

2002-09-20, 19:59
Svar #5

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Towa!
 
Om din far lever eller om han har några söner (bröder till dig) så bör du kunna fastställa faderskapet med ett Y-kromosom test. Du bör alltså testa en manlig släkting (på raka fädernet) till Gunnar och Daniel mot din far alternativt en manlig ättling till din far (på raka fädernet).  
 
Mer om detta kan du läsa här.
 
Mvh
 
Gabriel

2002-09-21, 16:36
Svar #6

Towa Lidman

Hej Gabriel !
 
Ja, jag har funderat på samma linje som du, att ta DNA-test.
Tyvärr så går inte detta. Har frågat ett företag i Uppsala (tror jag det var)som sysslade med just sånt här.
Eftersom min far inte har helsyskon utan bara halvor, och samtliga föräldrar är bortgångna. Inte heller jag har några hel-bröder, så skulle detta inte vara möjligt.
 
Enligt företaget så skulle det kanske gå att göra ett utökat DNA-test, men möjligheterna att faktiskt få fram något var små. Just pga att DNA:na skulle vid detta laget vara så utspädda så det skulle bli näst intill omöjligt.
 
Dessutom så är jag tveksam om någon på Gunnars sida skulle ställa upp.
Dem vill inte ens berätta deras sida av historien, trots att min far faktiskt växte upp där !
Vilket är synd, jag är ju inte ute efter nåt annat än sanningen om vem som är min biologiske farfar !
 
Så jag måste försöka finna sanningen på något annat sätt, men hur ??
Finns det några arkiv, eller nån annan utväg för mig att lösa detta ?
Jag känner att jag inte bara vill ge upp utan att ens ha kämpat...
 
Towa

2002-09-21, 17:10
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Towa!
 
Frågor till dig:
1) Lever din far?
2) Har din far några söner (som du vet är hans biologiska söner)?
 
Om svaret på någon (inte nödvändigtvis båda) är ja så är ett Y-kromosomtest möjligt att utföra. Även om din far skulle vara avliden så är det nog stor chans att det finns DNA-material bevarat på något sjukhus, och ett DNA-test är därför genomförbart. Om nu inte Gunnars sida vill ställa upp så kanske du kan testa någon på Daniels sida och på så sett få ett indikativt besked åtminstone.  
 
Mvh
 
Gabriel

2002-09-22, 12:24
Svar #8

Towa Lidman

Hej Gabriel !
jag kan svara både ja o nej på dina frågor.
ja, han lever och ja, han har biologiska söner, dock ej helbröder till mig.
Kruxet är att jag o min far bröt kontakten för 20 år sen, och inga av hans andra barn är ett dugg intresserad av att hjälpa mig, snarare tvärtom.
 
Dina råd värmer, men jag kan tyvärr inte använda mig av dem. I vår släkt är jag den ende som vill veta, alla andra gör vad de kan för att få mig sluta leta. Tyvärr......
Ju mer de protesterar desto mer nyfiken blir jag.
 
Towa

2002-09-22, 13:04
Svar #9

Eivorberndt

Hej! Jag vill också gärna ställa en fråga här ang DNA-test. En vän till mig Annahar en ev halvsyster. De har samma far, men alltså inte samma mor. Annas far säjer, att det finns en till trolig far. Annas far tog på sig faderskapet och har betalat underhåll i alla år. Nu till frågan min: Kan man genom att jämföra DNA för Anna och halvsystern få fram, om de har samma far? Kan man jämföra Annas barns och halvsysterns barns DNA istället? Annas far vill inte medverka. Annas mor är mycket negativ till denna oä dotter, som ändå föddes 2,5 år före Anna, och alltså före Annas fars o mors äktenskap. I det jag läser ovan, får jag intrycket, att det bara går att testa DNA på män?

2002-09-22, 13:31
Svar #10

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!
 
Till Towa: Det föreligger alltså INTE några som helst tekniska hinder för att fastställa vem som är din farfar. Ditt problem är istället att du inte har någon nära relation med din far eller dina halvbröder på denna sida. Här är det ju upp till dig att välja hur du vill gå vidare. Det bästa är ju att prata med din far eller dina halvbröder och få DNA från dem. Om inte heller detta resulterar i något positivt så får du väl ta till lite mer 'kontroversiella' metoder för att få fram DNA. Det hela är ju betingat av hur viktigt det hela är för din del. Ingenting är omöjligt!!!
 
Till Eivor: Det jag har tagit upp ovan är en beskrivning av en typ av DNA-test (Y-kromosomtest) som är särskilt tillämpbar då det gäller att fastställa faderskap till pojkar som ligger en bit tillbaka i tiden (alla inblandande är döda). Det finns många olika metoder att analysera DNA och varje enskilt fall kräver sin egen metod. Mycket mer finns att läsa på de länkar jag hänvisade till i mitt första inlägg under DNA-genealogi.
 
Jag kommer att vara bortrest en vecka fr o m i eftermiddag, så jag kommer ha svårt att besvara ytterligare frågor den närmaste veckan.
 
Mvh
 
Gabriel

2002-09-23, 10:28
Svar #11

Towa Lidman

Hej Gabriel !
 
Det gör inget att jag får ev vänta 1 vecka min svaret på följande fråga.
 
Jag bara undrar hur du menar med kontroversiella metoder ?
Menar du att det finns nån lösning på att kunna få ta DNA-prov i alla fall ?
Hur gör jag ?
Hur går jag till väga ?
Vad händer ?
Vart vänder jag mig ?
Kostnad ca ?
 
Jag vill gärna veta mer innan jag bestämmer mig för att gå vidare med DNA. Jag tror inte att jag kommer att ha några problem med Daniels son. Det blir värre med min egen sida.
 
Går det inte att få fram faderskap på något annat sätt än genom DNA ? Jag känner lite att detta är sista utvägen ur det hela, och innan des vill jag vara säker på att jag försökt alla andra utvägar.
 
Företaget i Uppsala nämnde en kostnad på 4,500:- och sedan 1,500:- / extra barn el förälder. Detta är lite väl saftigt för att få veta vem som är farfar.
 
Towa

2005-07-23, 12:14
Svar #12

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Följande problem i Kiaby (Kristianstad):
 
Elisabeth Hedenstedt, f.1775, får 1814 ett oäkta barn Bengta. Vid dopet finns bara Elisabeths mor, hennes styvfar och hennes halvsyster som faddrar. Elisabeth flyttar utan flickebarnet i ett slags fattighus och dör där 1831. Barnet finns fr.o.m. ungefär 1825 som flicka Bengta i hushållet av en Tufve Olsson, flyttar sen som piga Bengta till två andra ställen i samma byn Stubbahagen. 1842 får hon själv ett oäkta barn Nils, giftar sig 1844 med barnets fader Jeppa Nilsson, f. 1818, och får 1846 andra barnet Sven.
 
I båda barnens födelsenotering kallas hon Bengta Pers[dotter]. (Prästen nämner alltid bara faderns förnamn utan son eller dotter. I de samtidiga och alla senare Hfl kallas hon Bengta Nilsdotter. En dödsnotering finns inte före 1894.
 
Aldrig förekommer hos Bengta hennes moder Elisabeths efternamn Hedenstedt. Det kunde hänga ihop med att Johan Hedenstedt hade 1778 blivit avrättad som mördare.
 
Har någon en id? hur Bengta kunde ha kommit till två olika fäder resp. två patronymika?
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2007-01-25, 03:18
Svar #13

Marie Holm

Hej!
 
Jag är ganska färsk när det gäller släktforskning och har nu helt häng upp mig. Det är så här att jag ska ha en släkting som heter Anna Maria Thorsdotter som födds 1836 på Råå. Hennes mor heter Johanna Magnusdotter men hennes far kan jag inte finna.  
Enligt en levande släkting ska det finnas två alt. pappor, en Thor Olsson & en Thor Mårtensson. Men vi kan inte klura ut hur vi ska komma fram till vem som är hennes far. Kan någon hjälpa mig?
 
Tacksam!
 
/Marie

2007-01-25, 08:42
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Marie! Hittar du ingenting i bevarat källmaterial kan du inte gå vidare på någon av dem så här 170 år efteråt. Visserligen var det 1836 fortfarande formellt olagligt att föda utomäktenskapliga barn, men det är sällan det blir någon påföljd så sent. Du kan ju leta i kyrkoräkenskaperna för den tiden eller i domboken för Luggude härad (om det är Råå i Raus du menar) men förhoppningarna är nog inte så stora att du hittar något.

2007-01-25, 13:09
Svar #15

Marie Holm

Nej, enligt hennes ska det inte stå något i kyrkoräkneskaperna. Så attans!
Men du ska ha tack ändå Carl!
 
Mvh
 
Marie

2007-01-26, 10:08
Svar #16

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Ge inte upp Marie, titta i domböckerna för Luggude härad, åtminstone 1836 och 1837. Det kan ha varit tvist om faderskapet eller liknande. Dessa böcker bör finnas i Lunds Landsarkiv.
 
Stig-Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna