ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn - uppgiven fader  (läst 791 gånger)

2004-12-30, 12:29
läst 791 gånger

Utloggad Åsa Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:36
    • Visa profil
Hej
Om det i födelseboken står uppgiven fader..., kan man då lita på det? Skrev prästen det för att han trodde på det eller skrev han bara vad hon sa?

2004-12-31, 11:33
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har inte svaret på din fråga, men jag gissar att det är så att modern, eventuellt någon annan pekat ut en man som fader.
 
Jag har ett fall där formuleringen är Till barnefader utlades vilket jag tycker antyder att utpekandet accepterats. Jag gissar att det är svårt att såhär i efterhand bedöma vilka nyanser av säkerhet som finns i olika formuleringar.
 
Jag hade själv accepterat fadern i ditt fall, noterat osäkerheten och formuleringen i kyrkboken. Att forska kring personerna, hur de bodde och levde, hur troligt det var att de faktiskt varit ett par osv kan ju öka eller minska din egen övertygelse.
 
Nämns den utpekade fadern i annat sammanhang? Hur är det med barnets efternamn då det blir vuxet?

2004-12-31, 12:26
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Utlades är ett vanligt ord i dessa födelsenotiser. Jag tolkar det som att modern har angivit en far, och brukar preliminärt acceptera uppgiften. För att få bättre visshet bör givetvis domboken kontrolleras, där åtminstone före 1810 fallet måste ha tagits upp. Även andra indicier som Anders är inne på ska man ha i minne.
 
Ibland ser man att prästen strukit över ett namn på barnafader, och ersatt det med ett annat eller inget alls. Då har troligen andra uppgifter framkommit vid tinget än vad modern sade vid barnets födelse. Det måste finnas en viss risk att prästen underlåter att rätta en sådan uppgift i födelseboken. Kolla alltså domboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna