ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta tvillingar från Helsingborg - Vem är pappan?  (läst 747 gånger)

2014-11-19, 19:32
läst 747 gånger

Jesper Larsson

Hej!  
Jag hade behövt hjälp och tips med en sak gällande Maria Johansson född 1882 i Helsingborg Stadsförsamling. Har inte mina papper framme så kan inte säga exakt dag, men kommer ihåg det var i början av maj (2/5?). Hon var oäkta dotter till Elina Johansson som under graviditeten var piga på Finland nr. 23. Måste också tilläggas att Maria hade en tvillingbror, Martin, och två halvsyskon som var födda innan henne, Janne Alfred och Elvira Fransesca, även dem oäkta. Sistnämnda emigrerade till USA som blott 10-åring, troligtvis till sina morbröder som bodde i USA.  
 
Det jag vill ha hjälp med är tips om hur jag skulle kunna få reda på en potentiell pappa. Årtalet talar emot om att det ska vara en lätt research. Men Maria, Martin & Elina hamnade alla på fattighuset i Helsingborg bara några år efter de hade fötts och Maria och Martin hamnade senare i en fosterfamilj i Strövelstorp. Finns det något där man kan hitta? Vilka arkiv ska man leta? Eller är det rentav någon som själv är släkt med dessa personer?  
 
För övrigt kan nämnas att det är en piga Petronella Gl?ch, dräng Nils Johansson och Mamsell Carolina Pihl som är faddrar. Kan någon av dessa möjligtvis vara släkting till Maria och Martins far? Gl?ch verkar komma från samma by som Elina (Filborna), men Carolina Pihl som är född i Jonstorp enligt DDSS och verkar inte ha någon släktkoppling till Elina. Nils är troligtvis Elinas broder.
 
MVH Jesper

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna