ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta & Adopterad  (läst 1903 gånger)

2010-01-20, 16:42
läst 1903 gånger

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Jag försöker hjälpa min sambos farfar att hitta sin biologiska pappa.
 
Jag har varit till stadsarkivet och hittat utdrag från barnavårdsnämnden.
Där står att faderskapet ej utred.
 
Eftersom han som 1½ år även bortadopterades så känns det nästintill omöjligt.
Har kontaktat landsarkivet i Härnösand för att höra om det finns något noterat om pappans namn i domstolsbeslutet för adoptionen.
 
Han har även haft en akt, men den finns ej kvar i stadsarkivet där han föddes, då han adopterades till annan kommun. Kan det vara så att hans handlingar följt med honom till den nya kommunen?
 
Hans mamma har sagt till honom att hans pappa heter Oskar Hilding. Han blev även döpt med Oskar som andra namn. Han ska ha varit närmare 10 år äldre än henne.
 
Jag vet att det borde ha träffats i Norrfors, Umeå eller där i kring år 1926, då han är född 1927.
Kanske man på något sätt kan finna personerna som bodde där under den tidpunkten, typ mantalslängd.
 
Hur går man bäst vidare? Jag vill gärna prova alla vägar innan jag anser det vara kört.
 
Tacksam för hjälp!
 
//Tina

2010-01-20, 17:09
Svar #1

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Pratade med farfadern och vad han vet har landsarkivet i Härnösand inte heller några uppgifter om fadern.
 
Det han har om sin pappa är ett fotografi och det namn hans mamma gett han.
Men det är fortfarande för lite att gå på, om jag inte kan hitta att pappan bodde i samma by eller någon by omkring vi tidpunkten han blev till.
 
Det kanske inte överhuvudtaget går?
 
Det kanske finns någon som känner till en Oskar Hilding (Hilding ska vara efternamnet, fast det kan jag inte med säkerhet säga), som bott i eller omrking Norrfors, Umeå landsförsamling vid 1926. Han borde vara född kring 1899, något år tidigare eller senare är möjligt.
 
//Tina
 
(Meddelandet ändrat av tinahenell 2010-01-20 17:10)

2010-01-20, 17:16
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då har ni redan kollat födelsenotisen i original (eller landsarkivet har kollat) så det inte står någon angiven fader där?
Hans handlingar kan ha följt med till den nya kommunen så det är värt ett försök att kolla där.

2010-01-20, 17:48
Svar #3

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Chris.
Jag vet faktiskt inte hur mycket landsarkivet kollat upp, men det finns inget i hans adoptionshandlingar i alla fall, det sa han.
 
På stadsarkivet gav man som råd att titta på födelsenotisen i orginal.
De från SCB står det bara fader okänd.
 
Jag ska kontakta den nya kommunen i morgon, de var inte där i dag.

2010-01-20, 19:04
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Tina, gå in på SVARs hemsida: www.svar.ra.se
 
Just nu är det fri sökning i 1900 års folkräkning. Finns speciell inforuta om det
Du kan ju söka där på efternamnet Hilding och kolla familjerna för att se om de har en son som heter Oskar som första namnet eller delnamn.
Och göra noteringar. Går ju sedan att följa intressanta namn,
Och har du ett kort på Oskar Hilding så kan det vara till hjälp senare.

2010-01-20, 20:02
Svar #5

Utloggad Susanne Thelander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 13:03
    • Visa profil
Hilding är ju ett ovanligt efternamn. I Sveriges Dödbok finns det endast några få Oskar Hilding som passar in på Din beskrivning. Kanske är Frans Oskar Hilding f 1891 i Degerfors och död 1952 i Gällivare värd att kolla upp.

2010-01-20, 21:54
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Tina! Jag håller med att titta i födelseboken i orginal (som finns hos landsarkivet och på mikrokort) eftersom det ofta finns uppgufter där som inte finns i SCB-utdraget. Däremot eftersom det står i barnavårdsnämndens handlingar att faderskapet inte utretts så kanske det ser mörkare ut. Följ dock upp det i den nya kommunen, eftersom det skulle kunna finnas där. Är det en kopia av adoptionshandlingarna ni fått?
 
Sveriges dödbok i sin nuvarande form börjar ju först 1947 som tidigast, så att gå alltför mycket på den är ju osäkert.
 
Hälsningar,
Eva

2010-01-20, 23:07
Svar #7

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Tina!
Du har ju riktigt bra utgångsmaterial! Både namn, födelsetid och ungefärlig ort - samt ett foto. Då är det bara själva sökandet kvar. I församlingsboken för rätt församling och året före födelseåret. Den finns i landsarkivet i Härnösand. Där kan dock finnas fler än en i ålder passande Oskar, så fotografiet är en utmärkt särskiljare, när du kommit så långt. Hilding kan ju mycket väl vara ett andra förnamn. I värsta fall var Oskar endast tillfälligt på orten, och då blir det litet svårare. Men det går! SVAR har folkräkningen 1930 på internet, har jag för mig.

2010-01-20, 23:33
Svar #8

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tack allihop!
 
Jag var inne på SVAR i går. Jag har skrivit upp intressanta Hildingar, bland annat Frans Oskar.
Vad farfadern förstod av sin mamma så kom inte denna Oskar från Umeå trakten utan någonstans söder ifrån, men arbetade där vid tidpunkten. Som jag förstått forslade han timmer på älven, sk. vattenrallare. Så hur länge han var i Norrfors-trakten vet jag inte.  
Tyvärr är ju mamman död nu och farfadern ångrar i dag att han inte var mer frågvis än han var.
 
Möjligheten att Oskar dött innan 1947 är möjligt.
 
Jag har frågat farfadern flertalet gånger och det ska vara Hilding som är efternamnet, även om möjligheten finns att det är hans mellannamn.
 
Vad som talar för att han verkligen hette Oskar är ju att mamman gav han det namnet som sitt andra namn, även andranamnet Karl, som jag inte kan se någon anknytning till hennes släkt. Kanske hon bara tyckte det var fint? Eller så har även det en innebörd.
 
Vad jag vet håller SVAR på att nu införa 1910 års folkräkning, men 1930 har jag i alla fall inte sett.

2010-01-21, 00:05
Svar #9

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Nu har jag tittat på de intressanta Hildingarna 1900 på SVAR.
Det är ju inte helt 100 att han kan vara född efter 1900, eftersom han var ganska mycket äldre än henne, ca 10 år. Så han kan vara född senare.
 
Dessa fann jag:
Oskar Hilding f.1881 USA  
Frans Oskar Hilding f.1890 Degerfors (har en bror som heter Karl Axel, nämnde här ovan att farfadern även hette Karl i andra namn)
Tore Oskar Hilding f.1898 Hedvig Eleonora
Oskar Hilding f.1881 Barkeryd
 
Då har jag alltså sökt på fäder som har efternamnet Hilding och en son som heter något med Oskar.  
Hur vanligt var det att man tog sig ett eget efternamn? Alltså att denna Oskar kanske tagit sig ett eget efternamn, dvs Hilding, men föräldrarna hetter något annat.

2010-01-21, 00:22
Svar #10

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tor Oskar Hilding var alltså hans namn Roos i efternamn. Så han kan vi skippa.
Skulle så gärna behövt folkräkningen 1910!!!
 
//Tina

2010-01-21, 01:42
Svar #11

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Frans Oskar Hildings f.1891 familj har bott i NORRFORS!
1900-08-24 föds hans syster där.
Hans pappa arbetar vid järnvägsstationen i Björna, Västernorrland. Sedan är han stenarbetare i Norrfors.
Farfaderns biologiska morfar var extra banvakt i Norrfors.
Konstigt sammanträffande?
 
Hur länge de stannar i Norrfors vet jag däremot inte i dagsläget.
Föräldrarna hans är döda före 1947, tänkte att jag kanske kunde tittat vart de avlidit.
 
(Meddelandet ändrat av tinahenell 2010-01-21 01:43)
 
(Meddelandet ändrat av tinahenell 2010-01-21 01:44)

2010-01-21, 06:09
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Tina, Gunnar har rätt i att 1930 års SCB-utdrag ur församlingsböckerna ligger på SVAR, se under rubriken/drop-down-menyn Gå direkt till Skannat material på startsidan, men den är ju inte sökbar/indexerad på person.  
De kontinuerligt förda församlingsböckerna kan lånas från SVAR på mikrokort.
 
Hälsningar,
Eva
 
 
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-01-21 06:56)

2010-01-21, 20:56
Svar #13

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Nå, då hade jag väl fel om 1930 års folkräkning. Har du då inte möjlighet att läsa församlingsböckerna, antingen i original på landsarkivet i Härnösand eller på mikrokort (läsare brukar finnas på större folkbibliotek), så får du nog vänta tills dessa mikrokort digitaliserats, och då kan din sambos farfar ha blivit ur stånd att ha någon glädje av uppgifterna. Det är tyvärr inte så lätt att komma åt uppgifter från 1900-talet som från 1800-talet. Å andra sidan brukar uppgifterna vara säkrare, när man väl kommit åt dem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna