ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rimligt att anta att detta var fadern?  (läst 1285 gånger)

2013-05-30, 13:09
läst 1285 gånger

Utloggad Philippa Lodelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 10:41
    • Visa profil
Jag forskar på Axel Vilhelm Lindesjö, f. 6/4 1880 i Vassunda. Hans mor hette Mathilda Petersdotter och under tiden då hon borde ha blivit gravid bodde hon i Ista, Vassunda (AI:17 s. 156). Inget efternamn anges på Axel Vilhelm förrän han flyttar från sin mor 1895, då anges det som Lindesjö.
Under perioden då hans mor bör ha blivit gravid bor en Axel Theodor Lindesjö i Nybygget, Ista, Vassunda (AI:17 s. 157), hans ålder och moderns ålder överens stämmer ganska väl och det känns som att efternamnet, tillsammans med det faktum att det ena förnamnet är gemensamt, är lite för stort sammanträffande. Är det ett rimligt antagande att just Axel Theodor var fadern?

2013-05-30, 13:34
Svar #1

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Philippa!
Du kan beställa en bouppteckning för att se om Axel Vilhelm finns nämnd.
Axel Teodor Lindesjö 29/6 1858 Uppsala - 6/9 1914 Göteborgs Masthugg
Mvh Annalena

2013-05-30, 15:16
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Eftersom uä barn inte hade arvsrätt efter fadern är det föga troligt att Axel Vilhelm är nämnd i Axel Teodor Lindesjös eventuella bou. En trolig fader är ju Axel Teodor ändå, men utan erkännande eller annan bevisning blir han inte mer än just så: trolig.
Hälsar vänligen
Maud

2013-05-31, 16:52
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Naturligtvis är inget bevisat om faderskapet. Det är ju bara med DNA som faderskap kan beläggas i strikt biologisk vetenskaplig mening.  
 
Därutöver brukar det anses som om faderskapet är klart bara det är inskrivet i födelseboken i ett äktenskap, även om så inte alls behöver vara fallet. Jag känner till ett sådant fall på nära håll där det bara är modern, en tiil och jag som har uppgiften om omständigheterna kring barnets tillblivelse, fader är död. När modern dör och uppgiftlämnaren, så får vi se om det är lämpligt att berätta något mer eller ej.
 
Därutöver kan det finnas anteckningar om faderskapserkännade antecknat i födelseboken, även om föräldrarna inte var gifta, ibland gjordes sådana anteckningar senare.  
 
Anteckningar i husförhörslängden om att fadern säges vara en viss man förekommer inte så sällan.  
 
I barnmorskedagböcker kan man om man har väldig tur finna antecknngar om uppgiven fader.  
 
I domstolmaterial kan man också finna mål som behandlar faderskap.
 
Dessutom kan det förekomma uppgifter i familjen, övriga släkten eller på bygden om vem som var far.
 
Som Maud påpekar är det inte att hoppas på att utomäktenskapliga barn nämns i bouppteckningar så tidigt. Det finns dock exempel på att fäder ibland försett dessa barn med gåvor eller annat senare i livet, utan att ha erkänt faderskapet, t o m brevväxling kan förekomma som visar på faderskap.
 
I detta specifika fall finns inget av detta ovan nämnda.
 
Då har man att förhålla sig till:
 
1) Ärvt efternamn: Lindesjö som dessutom är synnerligen ovanligt.
 
2) Ärvt förnamn: Axel, ges även till den förmodade halvbrodern som fås i ett senare äktenskap.
 
3) Närhet i tid: Samma socken och till och med samma by.
 
4) Närhet i rum: Axel Theodor Lindesjö flyttar efter sju månaders graviditet, vilket passar väl in i mönstret och inte är ovanligt i sådana här fall, när det uppdagas vad som skett och något avgörade måste ske. Dessutom fanns fortfarande en viss risk för ett faderskapsmål överhängande. Det kan ju också vara modern som varit avvisande förstås.
 
5) Porträttlikhet. Ofta tämligen vansklig metod för att slå fast faderskap, men gå gärna in på min hemsida Simanderska palatset www.freewebs.com/simander under Farmors släkt och bedöm själva vilken likhet som finns emellan Axel Theodor Lindesjö, sonen Axel Vilhelm Lindesjö och även sonsonen Åke Lindesjö, vilka direkt, liksom jag, tyckte sig se likhet och släktskap, liksom hans familj, liksom många andra jag frågade som inte kände dem alls. (Att min egen morfar som föddes uä, men där det fanns en förlikning och erkännande i domstol, är son till den uppgivne fadern syns med så slående likhet att det närmast skulle ha behövt vara en enäggstvillingbror till denne som möjligen skulle kunna utgöra ett alternativ! Där skulle jag nog ha skrivit in fadern efter en sån bildlikhet! )
 
SAMTLIGA de fyra första villkoren är i detta fall definivt UPPFYLLDA, vilket får anses närmast unikt!!! Dessutom förefaller likhet i utseendet påfallande påtaglig.
 
Därav min bedömning att faderskapet är rimligt/troligt, eller snarare högst troligt, eller hellre att Axel Theodor Lindesjö på sannolika skäl är misstänkt fader eller ännu hellre på synnerliga skäl kan anses vara fadern. Därför har jag lagt in honom som far i detta fall på godare grunder än om man bara hade haft ett eller ett par av dessa villkor uppfyllt/uppfyllda, som man inte sällan kan se.
 
Det vore intressant att ha en omröstning för att få en bild av hur många som skulle godta ovannämnda skäl som tillräckliga för att skriva in ett faderskap. Även om det i detta fall inte skulle rucka min egen bedömning alls. Jag är tillräckligt övertygad om faderskapet!  
 
Men om visshet ska nås bör ett DNA-test förstås göras, liksom helst i alla andra faderskapsärenden isåfall också!  
Tyvärr är jag släkt med Axel Vilhelm Lindesjös mor och inte hans far, annars hade jag gärna ställt upp! ;)
 
Jag kan för säkerhets skull nämna att jag är trygg även i faderskapet till mina 5 barn, vare sig faderskapet är testat eller inte, och det faktum att alla är födda utom äktenskapligt! Fast det var ju morfar och far också! Även om det finns ett påstående om att min erkände farfar fick ta på sig faderskapet, för sin storebror, så påverkar det inte anträdet som tur är, men det lär väl vara svårt att fastslå även med DNA-test hur det var med den saken kanske!?  
 
Kom inte och säg att det är enkelt, men det är väldigt spännande att leva, när man forskar om hur man fått möjligheten att göra det genom de som gått före oss!!!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2013-05-31 18:55)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-31, 17:32
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Som sagt, även jag anser att faderskapet är troligt, men i antavlan under Släktnamn » Övriga släkter - L » Lindesjö presenterar du det som ett faktum. Det åligger dig att bevisa detta - och då räcker det inte med namn, närhet i tid och rum eller påstådd porträttlikhet. Barnets namn kan ha en annan förklaring (se mitt inlägg under släktnamnet), Lindesjö var inte den ende mannen i den blivande moderns närhet och vad gäller utseendemässiga likheter ser man gärna det man vill se. Alltså: en reservation för osäkerheten i faderskapet är på sin plats i antavlan.
 
Olyckligtvis förs den här diskussionen nu under två rubriker.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna