ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spår efter okänd fader eller bara spekulationer?  (läst 989 gånger)

2012-11-11, 20:02
läst 989 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej!  
 
En faderskapsfundering: Min mormor Brita föddes som oä-barn 28 juli 1880 i Bondebo 4. Hennes mamma Margta Johansdotter, född 1844, var piga där.  
Delsbo kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010029/A I/16 b (1875-1882), bildid: C0030656_00186 sidan 194.  
 
-I mormor Britas födelseanteckning står Ol.Pers efter mamma Margtas namn. Bonden hette Per Olsson, hans son Olof. Olof står med Svedberg som efternamn. Soldat kanske? Olof Svedberg är 10 år yngre än mamma Margta.  
Brita är barn nr 70 det året, sidorna är inte numrerade: Delsbo kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010029/C/5 (1833-1904), bildid: A0013491_00074  
 
-Mamma Margta hamnar på spetälskelistan 1891, av spetälskeläkarens konceptbok framgår att Margta blev sjuk ungefär 1881, att hon är född i ett fattigt soldathus och att hon ”har slitit mycket ondt i sina dagar”:  
Riksarkivet HLA 421-2011/28, uppdragsforskning om Margta Johansdotter. Järvsö sjukhus Utgående skrivelser, BI:3  
 
-Mormor Brita blev föräldralös när mamma Margta dog på Spetälskehemmet i Järvsö 1895. I bouppteckningen finns en fordran i form av en revers på 300 kronor, ”Enl. revers av Ol.Perss: Svedberg i Bondebo”.  
 
-I samma bouppteckningen hittar jag Brita för första gången med efternamn; Brita Olsdotter.  
Bouppteckning nr 470: Delsbo tingslags häradsrätts arkiv, Bouppteckningar och arvskiften, SE/HLA/1040041/F II/21 (1891-1895), bildid: A0033338_01049.  
 
Det var först när jag hittade bouppteckningen och såg reversen från Olof Svedberg som funderingarna runt mormor Britas eventuella pappa uppstod:  
Om jag förstått rätt var det en stor summa i dagens penningvärde som reversen avsåg, stor för en piga med fattig bakgrund.  
Gick Bondebo 4 under beteckningen Ol.Pers, dvs. avser anteckningen Ol.Pers i födelseboken en geografisk benämning? Eller står det där som ett sätt att hänvisa till det oäkta barnets fader?  
Olsdotter var inga sällsynt namn på den tiden, men mannen med reversen heter Olof.  
 
Det finns så klart inget absolut svar över 100 år efteråt. Men det vore intressant om att få ta del av någon reflektion runt denna faderskapsfundering från någon erfaren släktforskare. Kan det vara den okände fadern som lämnat spår i arkiven, eller är det en så osannolik och spekulativ fundering att det bara är att släppa den?  
 
Hälsningar Britta

2012-11-11, 23:32
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det står i födelseboken C:6 att uppgiven fader är bondsonen Olof Persson på Bondebo nr 4.
 

 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2012-11-11 23:39)

2012-11-12, 00:17
Svar #2

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Kristina!
Javisst står det att Olof Persson är uppgiven fader. Det var värst.  
 
Du har tittat i C:6 och min hänvisning leder till C/5.  
Det syns att du har tittat i originalet, det är samma skrivstil som i husförhörslängden runt den tiden.  
Där jag tittat är det grötigt och hoptryckt. Undrar vad det är för slags bok? De två orden Ol.Pers i den boken, ser mer ut att namnge gården där Margta är piga. Ska leta reda på C:6.
 
Varmt tack för att du plockade fram rätt bok och levererade lösningen. Barnafadern hade lämnat tydliga spår, det var ingen ogrundad spekulation.
Även om barnafadern höll sig i bakgrunden, känns det bra att veta att mormor Brita ändå hade en pappa som försåg henne med en slant när mamman gått bort.  
I arkiven verkar det som om mamma Margtas sjukdom bröt ut i samband med att Brita föddes. De fick ändå stanna i Bondebo 4, det här kan förklara det.
 
Varmt tack!
Hälsningar Britta

2012-11-12, 00:31
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
C:6 finns inte på SVAR. Om C/5, den sista födelseboken där, står att det är en dubblettbok som täcker 1833-1904. En avskrift alltså, rätt förvanskad verkar det som.  
 
Om det inte är för mycket besvär för dig, skulle jag bli ännu tacksammare om du kunde klistra in hela anteckningen här, så kan jag kopiera ner den i mitt material.
 
Hur kan det komma sig att en originalfödelsebok som uppenbarligen existerar inte ligger på SVAR?

2012-11-13, 11:42
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Hej Britta
 
Roligt att du kunde få bekräftelse på dina misstankar. Jag trodde först du tittat i SCB-avskrifterna men såg sedan att det var C:5. Varför SVAR inte har originalboken kan man ju undra.
 
Här kommer andra halvan av födelsenotisen. Skickar bilderna per e-post också.
 

2012-11-13, 15:48
Svar #5

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej,och tack för andra halvan av anteckningen. Det var tack vare dig som det blev bekräftat, att du gjorde dig besväret att titta efter.  
Visserligen står det inget om att Olof Persson tar på sig faderskapet, det är Margta Johansdotter som uppger att det är så. Men reversen som finns omnämnd i Margtas bouppteckning stärker hennes påstående.  
 
Tänker att även om en och annan bok inte finns, är det ändå fantastiskt att det finns så mycket sparat i arkiven. Tänk att pappan fanns där, helt öppet.  
Och att ni släktforskare med mycket erfarenhet och kunskap, så generöst delar med er. Jag har verkligen fått mycket hjälp här inne på forumet.  
 
Varma hälsningar från Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna