ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var pappan till Gerda Vestin?  (läst 712 gånger)

2012-12-16, 17:10
läst 712 gånger

Utloggad Solando

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 09:36
    • Visa profil
Hej, jag har nyligen börjat släktforska och undrar över min släkting Gerda Robertina Vestins okända fader.  
 
Gerda föddes i Katarina Församling i Stockholm den 18 oktober 1886. Hennes mamma är pigan Maja Cajsa Sandberg som föddes 10 juni 1946 i Ransberg, Skaraborg. Hon flyttade ensam till Stockholm något år innan Gerda föddes, så hon kan ha träffat fadern i Stockholm.  
 
Jag har funderat på om pappan kan ha hetat Robert Vestin. Efternamnet är annars taget ur luften. Jag har inte hittat Gerda i födelseboken och jag klurar på om Maja Cajsa kan ha uppgett namnet på fadern i samband med födelsen.
 
Kan någon av er skickliga forskare ge mig lite hjälp på traven?

2012-12-16, 18:54
Svar #1

Christina Johansson

Gerda Robertina finns i födelseboken som nr 1087 i Katarina församling.
Ingen fader finns angiven
 
Modern inflyttade till Katarina 19 januari 1886 enligt inflyttningsboken 1886 inflyttningsnummer 60.
 
Arkiv Digital
Katarina CI:23 (1886-1886) Bild 243 / sid 210
Katarina BI:33 (1886-1886) Bild 296

2012-12-16, 23:23
Svar #2

Utloggad Solando

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 09:36
    • Visa profil
Tack för det Christina! Jag ska kolla upp detta på bibliotekets släktforskningsdatorer. Kan modern ha varit tvungen att uppge faderns namn i något sammanhang, något som vi kan spåra idag? Eller var samhället mer liberalt när det gällde ogifta mödrar redan 1886 (åtminstone i Stockholm..?)?
 
Jag undrar var hon tog namnet Vestin. Jag kollade i Rotemansarkivet och på de adresser hon bodde på vid denna tid fanns ingen Vestin.  
 
Det är spännande att forska och som glad nybörjare och amatör jag är varmt tacksam för all hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna