ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen mellan 1909-1915  (läst 846 gånger)

2012-06-05, 14:28
läst 846 gånger

Utloggad Lovisa Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-06-05, 19:00
    • Visa profil
Hej!
 
Det här blir mitt första inlägg på forumet. Jag har kommit till ett stopp i min släktforskning och vet inte hur jag ska göra för att komma vidare. Jag har sett hur många duktiga släktforskare det finns här på forumet och tänkte nu höra mig för om någon skulle kunna hjälpa mig.  
 
Jag söker efter Hildur Katrina Eriksson (Ibland skrivs det även Katarina) född 1886-06-09 i Falu Kristine. 23/4-1909 flyttar hon till Stockholm (Katarina församling), hon är då höggravid och får en son Karl Harry Eriksson född 1909-05-25. Harry föds på Södra barnbördshuset i Stockholm. Jag har fått fram att Harry bor på Södra barnbördshuset i sex år. Under den här tiden är Hildur ingenstädes skriven! Hon dyker upp i kyrkoböckerna igen 10/4-1915 i Falu Kristine, då har hon tagit med sig Harry dit. Där står det att Hildur är oantecknad från 1909-1915.
 
Harrys födelse står dels skriven i Södra barnbördshusets arkiv. Hildur bor inte på någon adress vid det tillfället, det står ingenstädes skriven. Adressen som uppges är Wollmar Yxkullsgata 27 - samma adress som Södra barnbördshuset.  
Harrys födelse står även med i Maria församling och där har Hildur uppgett adressen Åsögatan 30. Det konstiga är att hon inte står skriven där!  
 
Jag vill ta reda på var hon håller hus under den här tiden. Hur ska jag göra? Ni som är erfarna släktforskare, har ni något tips?
 
 
Tacksam för svar.

2012-06-05, 15:08
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I födelseboken för Södra Barnhuset står det att modern finns på Åsögatan 30, dopsedel ska ha avsänts till MAria församling. Det står också att attest från Faluns kommit till Katarina förs 23/4 1909
 
Södra barnbördshuset CI:19 (1908-1909) Bild 3480 / sid 342 (AID: v274525.b3480.s342, NAD: SE/SSA/6037)

2012-06-05, 19:00
Svar #2

Utloggad Lovisa Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-06-05, 19:00
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för snabbt svar.
 
Hildur Katrina Eriksson anmälde aldrig inflyttning till Katarina församling. Jag har gått igenom mantalsuppgifterna för fastigheten Höken 7 (Åsögatan 30), men hon finns inte med där. Jag hittar inte eller henne i Rotemansarkivet, hon borde ha funnits där om hon varit mantalsskriven på Åsögatan.  
 
Hildurs son Karl Harry är skriven på Södra barnbördshuset i sex år. Men det är konstigt också eftersom det inte är något barnhem..  
 
Hur ska jag fortsätta mitt sökande?  
 
Mvh  
Lovisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna