ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen okänd son - hur hittar jag honom?  (läst 851 gånger)

2004-09-05, 13:27
läst 851 gånger

Elisabeth Norberg

Hej!
 
Jag har stött på lite svårigheter och skulle behöva hjälp. I en bouppteckning efter en släkting till mig, Josef August Arnoldsson Marcus, från juni 1917, dyker det upp en son som tills nu varit helt okänd för mig. Så här står det om honom: Sonen Nils Arnold Marcus, vistas å okänd ort. Påpekas bör att Marcus är efternamnet, och inget förnamn. Han är barn i äktenskap med efterlefvande enkan Hanna Christina Charlotta Örtqvist, och han står EFTER sin syster Nanny Augusta Marcus, född 5 februari 1889, vilket får mig att tro att han är yngst av de två.
Problemet är att jag inte kan hitta honom någonstans.
 
- Han finns inte med tillsammans med den övriga familjen i Sveriges befolkning 1890.
- När jag varit i kontakt med Kungsholm församling, där familjen bodde mellan 1888-11-22 och 1900-04-30, har han aldrig nämts tillsammans med de övriga familjemedlemmarna.
- Enligt Kungsholm flyttade familjen sedan till Adolf Fredrik församling, men A.F. kan inte hitta dem i sina kyrkböcker.
- Familjen blev överflyttade till Matteus församling 1906 (och enligt dem flyttade familjen till Adolf Fredrik i maj 1900) och flyttade därifrån 1913-10-29, och i deras kyrkoböcker står inte Nils Arnold med.
- Fram till Josef Augusts död 1917 bodde familjen återigen i Kungsholm församling, och inte heller denna gång nämns det någon Nils Arnold när jag kontaktade Kungsholm.
 
Jag har dessutom fått hjälp att söka efter Nils Arnold på Emigrant-CDn och Sveriges dödsbok, och inte heller där finns han med.
 
Är det någon som har några id?er? Nils Arnold finns ju inte med någonstans, och jag förstår inte vart han kan ha blivit av.
 
Stort tack på förhand!
 
Mvh. Elisabeth

2004-09-05, 19:09
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Nils Arnold Marcus finns tillsammans med övriga familjen i rotemansarkivet för Kungsholmen, rote 4.
Född 19/2 1892 i Kungsholms fs. Han flyttade tillsammans med föräldrar och syster till rote 22, Adolf Fredriks fs, 27/4 1900.
Sonen Josef Gustaf Adolf Marcus f 13/12 1878 i Jakobs fs reste till Amerika 8/9 1899.
(Du finner familjen i rote 4 åren 1888-1900 på www.ssa.stockholm.se om du söker häfte 03930 + efternamnet Markus, med denna stavning.)  
 
I Stadsarkivet finns mantalsregister och rotemanshäften (rote 22 år 1900 till att börja med) med vars hjälp man bör kunna finna ut när Nils Arnold lämnade familjen och kanske även vart han närmast begav sig.
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-05, 21:02
Svar #2

Elisabeth Norberg

Hej Maud!
Tack så hemskt mycket! Jag sökte efter Nils Arnold i rotemansarkivet, men tänkte aldrig på att använda Markus i stället för Marcus, eftersom familjen aldrig tidigare fått sitt efternamn stavat så.
 
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna