ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnet barn.  (läst 1509 gånger)

2006-10-20, 22:13
läst 1509 gånger

Maria Ås

Jag har ett glapp i min anas liv på femton år. Hans far dog när han var sex och mamman lämnades ensam med många barn. I hfl är min ana överstruken men det finns ingen hänvisning. Efter det så finns det inga spår av honom fören han dyker upp igen vid 24 års ålder då han gifter sig. Min gissning är att han blev fosterbarn någonstans, för man kunde väl inte få tjänst vid sex års ålder? Var skrevs fosterbarn in om det inte står i hfl? Det måste väl finnas dokumenterat när ett barn bytte familj? Vi talar för övrigt om 1830-talet.

2006-10-21, 01:23
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maria!
 
Det var väl lite si så där med noggrannheten, när man antecknade i hfl. Eftersom han är överstruken, så borde det betyda att han flyttat.
 
Kan du börja med där du hittar honom som gift och sedan följa honom bak i tiden? Har du tur så går det. Du kan även kolla utflyttningslängden, om sådan finns, för den tiden. Han kan ju flyttat till en annan socken och sedan tillbaks igen.  
 
Jag själv har följt föräldralösa barn. De verkar ha haft turen att flyttas först som mycket små till ett ställe, ett par år, för att sedan flytta till en annan socken. Där har de stannat till de själva klarat sig själva. Man undrar verkligen hur de haft det. Finner man då att fosterföräldrarna finns som faddrar till något av deras barn, kan man ju misstänka att de haft ett gott förhållande till dem.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-21, 11:02
Svar #2

Maria Ås

Jag har vigselnotisen och där står det att han var bosatt i den socken han var född i. Så jag antar att det bara är att leta igenom hfl, pärm till pärm... suck.  
Ja, Ann-Mari, jag hyser den allra djupaste respekt för de gångna generationerna. Just denna man fick det inte särskilt mycket bättre som vuxen heller. När han dog, 78 år gammal hade han följt 7 barn och två fruar till graven.

2006-10-21, 12:06
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var ju synd, annars brukar det ofta stå vilken by de är bosatta i, såvida lysningen inte skedde i en annan socken. Då står det ofta bara namnet på socknen.
 
I det fall jag beskriver, så står det ingenstans att de är fosterbarn, utan de hamnade längst ner i hfl bland pigor och drängar. Jag har tagit upp detta i en diskussion för ett tag sedan, då jag tycker att fosterbarnen kunde ha fått blivit placerade närmast familjen, inte som vilket arbetshjon som hellst. Föräldrarna i mitt fall dog 1819. Det minsta barnet var bara ett år. Jag misstänker att hon och ena brodern placerades hos någon släkting till att börja med, innan de skickades vidare.
 
Det bör väl finnas något sockenstämmoprotokoll över vilka, som skulle ta hand om barnet/barnen. Jag själv har aldrig letat i ett sådant.
 
Vissa familjer blir man mer engagerade i än andra, där man förstår att de inte hade ett lätt liv.
 
------------------------------------------
Du skulle faktiskt kunna kolla faddrarna vid första barnets dop. Där kan ju fosterföräldrarna nämnas, som det gjorde i mitt fall.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-21, 13:46
Svar #4

Maria Ås

Jag satte mig och gick i genom hfl och hittade honom hos morfadern. Nu gick tyvär mitt abonemang ut på genline idag så jag får kolla vidare senare. Jag vet att morfadern dog när min ana var 15 så det saknas fortfarande 9 år till giftemålet.

2006-10-21, 14:45
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Maria, kolla också under På socknen skrivna i församlingen där din ana bodde. Det är möjligt att han skrevs in där, om han t. ex. fick vandra runt på olika gårdar och fick mat och en säng i drängkammaren som betalning för arbetet han uträttade. Min farfar, född 1867, blev föräldralös 1879. I husförhörslängden för Spelvik i Södermanland stod han som utflyttad 1880, men det var totalt omöjligt för mig att tyda krumeluren som skulle tala om vart han tog vägen. Jag kunde inte hitta honom på någon av den lilla socknens gårdar, men upptäckte vid ett senare nytt försök, att han var på socknen skriven.
 
Mvh
Ingegerd

2006-10-21, 15:56
Svar #6

Maria Ås

Tack för tippset! Det ska jag kolla upp.

2015-02-10, 02:08
Svar #7

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Jag har fastnat...Den 10 februari 1911 står min farmors mor, Viktoria Elisabet Larsson, i utflyttningsboken (Jakob BIIa:1  1908-1911  bild 1390  sid 136) som utflyttad till Oscars församling och dottern står på raden under, Linnea Elisabet (född 31 dec 1909) att hon flyttar till Solna. Eftersom mor och dotter skiljs åt antar jag att dottern hamnade i fosterfamilj eller blev bortadopterad. Jag har letat igenom folkbokföringsböckerna i Solna (inflyttade + barnhemsbarn i församlingen) men hittar henne inte upptagen som inflyttad någonstans. Var ska jag söka - någon som kan ge mig ett tips? OM barnavårdsnämnden/socialen gick in, var kan jag läsa vidare, var finns sådana uppgifter?
 
MVH
 
Mia

2015-02-10, 09:19
Svar #8

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Jag föreslår att du tittar i de olika Folkräkningarna /BE

2015-02-11, 20:03
Svar #9

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Mia!
 
Du kanske redan vet uppgifterna som du får av mig.
 
Jag hittar henne i källan: Sveriges dödskiva 1901-2013 (avskrifter)
 
Larsson, Linnea Elisabet
(Inga adressuppgifter)
Död 27/7 1994.
Folkbokförd (1978) i Solna, Solna kn (Stockholms län, Uppland). Personen är på församlingen skriven eller är utan känd hemvist.
Född 31/12 1909 i Jakob (Stockholms stad, Uppland).
Ogift kvinna.
Födelseförsamling i källan:
Jakob (Stockholms län)
Källor:
RTB 94 / SPAR 92f / SPAR 95
 
Som du ser  avlider hon 1994, så rådet Birgitta gav dig, är perfekt. Troligen hittar
du henne i folkräkningarna.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2015-02-12, 11:43
Svar #10

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Mia
Jag skulle beställa deras bouppteckningar. Där kan ju finnas något intressant.
I och med att det står  på församlingen skriven så vistades förmodligen Linnea Elisabet på någon form av institution, redan i Sv.bef 1970 är hon utan adress.
 
MVH Gerd

2015-02-12, 14:30
Svar #11

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Hej!!
 
Tusen tack för era tips, jag är så tacksam för dessa.
 
Som jag har sökt Linnéa Elisabet. Hon står inte ens med i inflyttningsboken...och jag har sökt bland församlingsböckerna om barnhusbarn, eftersom jag själv tror att hon togs omhand. Jag skulle bara så gärna vilja veta av vem. Hon avled ensam, alltså ogift och inga barn. Men, det är som du säger Gerd, att det vore intressant att få läsa bouppteckningen så det var ett bra tips.
Jag kollade bland folkräkningarna men jag hittade bara folkräkningar fram till 1910 - men å andra sidan är jag helt ny inom släktforskning, så jag kan ha missat någonting. Learning by doing. Ska fortsätta och söka  =)
 
MVH
Mia

2015-02-12, 21:21
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sveriges befolkning 1970 och 1980 och 1990 finns endast på cd/dvd, inte på internet i annan form.
 
Sveriges dödbok 1901-2013 är också en dvd - gavs ut förra året av Sveriges Släktforskarförbund. Delar av den - främst före 1970 är avskrifter, uppgifterna efter 1970 kommer från myndighetsregister av olika slag. Det framgår bara att hon var ogift, man behöver inte sakna barn av den anledningen ... ;)  
 
Har du sett om hon finns i Rotemansarkivet? Stockholms stadsarkiv kan ge dig uppgift från hennes personakt var hon bott etc -spåra henne bakifrån den vägen.
 
Hälsningar,  
Eva

2015-02-13, 09:47
Svar #13

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Mia
Fanns inte Blindinstitutet, Eugeniahemmet och Norrbacka blindhem i Solna. Dessa var ju hem för mer eller mindre handikappade barn.
Deras register över de som var placerade där måste ju finnas någonstans.
Kolla med stadsarkivet i Stockholm eller Landsarkivet.
 
Gerd

2015-02-13, 10:55
Svar #14

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Mia
Enl. Finngraven.se så ligger hon begravd på Solna Kyrkogård SO 27 1178.
 
MVH Gerd

2015-02-15, 14:03
Svar #15

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Hej igen!!  =)
 
Såg i rotemansarkivet att hon står med 1909-1911, att hon flyttar till Solna som tvååring. Det var så jag hittade att Viktoria Elisabet fick en dotter innan min farmor föddes. Det hade varken pappa eller fastrar kännedom om, så det kom som en överraskning. Hade precis sökt på Finngraven.se och såg då att hon ligger begravd hos Solna kyrkogård tillsammans med makarna Bergström och (det jag tror) är deras två barn eftersom de har samma efternamn. I samma grav finns också två Larsson, förutom Linnea Elisabet. Jag ska försöka hitta dem för det slog mig att det var kanske dem som tog hand om henne som fosterbarn. Hemmen måste jag också kontrollera upp, så tusen tack för tipsen. Förstår ju att det fanns flera hem och institutioner på den tiden, men det är lite svårare att få fram namnen på dem, så nu har jag någonting att söka efter!! Tack!  
 
Ska också införskaffa Sveriges dödsbok, helt klart. Den tycks underlätta mycket i sökandet - å mitt släktträd verkar bli större än jag hade kunnat tro.  
 
Tusen tack!
 
//Mia

2015-02-15, 17:46
Svar #16

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Så rätt, Bergströms blir fosterföräldrar  
men först 1916
Solna AIIa:33b (1914-1926) Bild 60 / sid 4256 (AID: v273380.b60.s4256, NAD: SE/SSA/1564)
Linnea kommer från Jakob 1916-11-21
 
Lasse

2015-02-19, 12:23
Svar #17

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Tusen tack, Lasse!!
 
Jasså, hon kom från Jakob 1916?! Men hon står utflyttad i Jacob (1911) till Solna. Jag blir alldeles snurrig...   ;-)  Snällt att du hjälpte mig, nu har jag en ny tråd att nysta i. Hade nog fått suttit i evigheter annars... Igår fick jag ett brev från min faster med en kopia på fotografi av Viktoria Elisabet. Ska försöka leta fram om det går att få tag i ett skolfotografi eller liknande av Linnéa. Borde finnas arkiverat någonstans.
 
//Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna