ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Född på Karolinska sjukhuset - varifrån kommer modern?  (läst 1284 gånger)

2003-01-14, 20:47
läst 1284 gånger

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Hej
Jag har en kvinna som uppges vara född på Karolinska sjukhuset i Stockholm i oktober 1912. Jag söker hennes mor som var norrländska och arbetade på fartyg i Östersjön. Hon mönstrade på fartyget Everilda i Stockholm den 1 december 1914 och fartyget förliste utanför den finska kusten då det gick på en flytmina fem dagar senare.  
 
Jag söker moderns födelseort/församling för att kunna spåra släkten bakåt. Hennes fästman som hon var förlovad med (och far till barnet) var bosatt i Häverö. Deras gemensamma dotter växte sedan upp där hos fadern när modern hade dött, 24 år gammal. Modern var född ca 1890.
 
Jag har sökt på Arkion efter modern och inte hittat henne. Jag har inte heller stött på henne i Häverös kyrkoböcker.
 
Kan man förmoda att modern var skriven i Solna vid tiden för födseln eftersom hon födde på Karolinska? Finns det särskilda sjukhusförteckningar där modern och hennes födelseort även finns angiven? (Det skulle ju underlätta eftersom det annars är många församlingar att gå igenom i Norrland... Alla tips mottages med tacksamhet!
 
Mvh/Madeleine

2003-01-15, 06:19
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Står det verkligen inte något i Häverös kyrkböcker (församlingsboken t.ex.) angående dottern (dvs från 1912 eller från 1914) och framåt med mer exakta födelseuppgifter om modern, t.ex. ett exakt födelseår? Det tycker jag borde vara det normala, om jag jämför ur min egen forskning när det gäller frånvarande förälder, ett barnbarn som växer upp med far- eller morföräldrar eller ett fosterbarn i början på 1900-talet så anges det oftast.
 
Om barnet var skrivet någon annanstans än med fadern de första två åren av sitt liv så har det ju dessutom kommit inflyttande till Häverö efter hennes död, alttså finns det en anteckning i inflyttningslängden om från vilken församling hon kom. Om hon då var skriven hos modern så hittas väl hon där i den utflyttningsförsamlingen.
 
Enligt barnbarnsbarnets egen fråga här Anbytarforum: Landskap: Hälsingland: Efterlysningar: Hilma Svensson från Iggesund, Hudiksvall 1890 - 1914 så finns det dessutom dels en syster till modern, dels en uppgift om varifrån systern kom. Att söka henne baklänges är ju också en väg, om än omständigare än att gå till Häverö igen.
 
mvh, Eva
 
PS. För det rör väl sig om samma kvinna?

2003-01-15, 12:29
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Hej Madeleine,
med hjälp av uppgifterna i dina tidigare och Joseph Kurosz efterlysningar lyckades jag hitta Hilma Maria Svensson på Gamla stan- och Söderskivorna. Hon var född 1/2 1890 i Njutånger (nuv Hudiksvalls kommun), Gävleborgs län.
 
1909 kom hon från Njutånger till Stora Nygatan 29 i Gamla stan, Storkyrkoförs. Tjänarinna, ogift.
1912 flyttar hon till Bondegatan 2A; Katarina Bangata 9 i Katarina förs på Södermalm. 19/10 1912 får hon utomäktenskapliga dottern Helena Maria Matilda Svensson, född i Katarina förs (eftersom modern var skriven där när barnet föddes). Dottern flyttar samma år till Häverö.
 
Även Hilma Maria flyttar 1912, men till Krukmakaregatan 42, Maria förs, Södermalm.
31/12 1913 flyttar hon till Gävle.
 
I folkräkningen 1890 finns denna familj:
 
Hemförsamling: Njutångers Annex
Hemort: Iggesunds Bruk (Köpingslikt område)
Län: Gefleborgs
Hushåll nr: 531
Maria Persdotter f. 1843 i Västra Ämtervik, Värmlands län, arbetareenka (det är noterat att hon är Sv. Olssons änka, vilket kan förklara döttrarnas efternamn Svensson)
Barn:
Augusta Kristina f. 1870 i Älvkarleby, Uppsala län
Frida Matilda f. 1875 i Idenor, Gävleborgs län
Alma Georgina f. 1878 i Idenor
Elvira Katrina f. 1881 i Njutångers annex
Alrik Eskil f. 1883 i Njut. annex
Fritz Per Olof f. 1886 i Njut. annex
Hilma Maria f. 1890 i Njut. annex
-------------------------
SVARvolym: 000369  Kort nr: 8
Sida: 43  Rad: 8
 
Om detta är rätt familj, så är systerns namn felskrivet antingen i tidningsnotisen eller i folkräkningen. Dessutom stämmer inte födelseåret 1881 med den angivna åldern i tidningen när hon omkom 1914.
 
Här är familjen i 1900 års folkräkning:
 
Hemförsamling: Njutångers annex
Hemort: Iggesunds Bruk
Län: Gävleborgs
Hushåll nr: 556
Maria Olsson f. Persdotter f. 1843, filareenka
Alma Georgina f. 1878, kokerska
Alrik Eskil f. 1883
Fritz Per Olof f. 1886
Hilma Maria f. 1890  
-------------------------
SVARvolym: CB3250  Kort nr: 59
Sida: 44  Rad: 50
 
Kan inte hitta Elvira Katrina i folkräkningen 1900, men där saknas ännu Gävle stadsförs hos Arkion. Hon kan ju också ha flyttat utanför länet.
 
Jag antar att du har kontakt med Joseph och kan översätta dessa uppgifter åt honom.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-01-15, 12:32
Svar #3

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Hej Eva
Nej, jag har inte hittat några uppgifter om modern i Häverös församlingsböcker, födelseböcker eller dödböcker från 1912-14 som kan ge några ledtrådar. Däremot har jag ännu inte sökt i inflyttningslängden då dottern i så fall flyttade hem till fadern/farmodern (om hon och modern bodde någon annan stans än i Häverö de första två åren). Tack för tipset!
 
Jag har haft kontakt med Joseph Kurosz som har ställt frågan på Anbytarforum under Hälsingland/Efterlysningar eftersom fadern från Häverö är en gemensam släkting till oss båda.  
 
Med de uppgifter som anges i tidningsklippet för Everildas förlisning som grund har jag sökt båda systrarna Hilma och Everilda på Arkion, men har inte funnit dem där. Eventuellt kan det vara någon felstavning i tidningsnotisen eller fel angiven ålder. Jag har beställt mikrokorten från Njutånger men de har ännu inte kommit.
 
Mvh/Madeleine

2003-01-15, 12:45
Svar #4

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Hej Maud
Stort tack för dina uppgifter!! Jag tror att du är helt på rätt spår. Mitt inlägg ovan hann jag skriva strax innan ditt inlägg kom in! Jag hade hittat familjen i Njutånger via Arkion men jag tyckte att det var för många fel för att lita på uppgiften (både namn och födelseår) - men kopplingen till Stockholm är ju intressant och stärker teorin om att det är rätt person. Jag fick uppgift av Joseph i dag om att Hilma troligen aldrig har varit skriven i Häverö.  
 
Jag ser nu fram emot mikrokorten från Njutånger för att bli 100 på att det är rätt familj (och reda ut det här med namnet Svensson). Jag har också fått flera ledtrådar här i Stockholm av Dig att leta vidare på! Stort tack!
 
Fortsatta inlägg kanske vi kan föra under Hälsingland/Efterlysningar/Hilma Svensson född Iggesund, Hudiksvall 1890-1914, så blir det lättare att följa.
 
Bästa hälsningar
Madeleine

2003-01-15, 13:12
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Madeleine! Har du använt församlingsboken eller SCB:s utdrag ur församlingsboken? Jag frågar eftersom du skriver att inget står om när dottern kommer till Häverö. Nu har visserligen Maud hittat familjen, men du ska väl ändå kolla i/med originalkällorna.
 
I den riktiga församlingsboken som ju fördes som en efterträdare till hfl men upplagd på samma sätt, så dyker inte folk upp utan att det står varifrån de kommer - alternativt vilka deras föräldrar är när de föds på plats (i det här fallet finns ju bara en förälder på platsen) om du förstår hur jag menar. Där står då också en hänvisning till inflyttningslängden - eller om hon flyttade dit från ett annat ställe (en annan sida) i församlingen.
 
Jag vet inte om Häverös kyrkböcker från 1900-talet är tillgängliga på mikrokort eller om du varit/frågat hos församlingen.  Men när jag nämner församlingsboken i mitt första inlägg så är det den riktiga jag tänker på, inte SCB:s utdrag ur densamma vart tionde år. Nu har jag huvudsakligen gjort 1900-talsforskning antingen i ofilmade originalböcker på en pastorsexpedition eller i församlingar i Norrbotten där samtliga riktiga böcker finns tillgängliga på mikrokort fram till 1920-talet - jag använder sällan SCB-utdragen. Men om det är SCB-utdragen ur församlingsboken du använt så förklarar det varför inget står, men om du använt den riktiga boken så är det mycket ovanligt om inget står om varifrån dottern kom.
 
När det gäller Folkräkningen så finns det fel i den - något fler än i originalböckerna.
mvh, Eva

2003-01-15, 13:13
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Hej igen Madeleine,
Hilma Marias syster Augusta Kristina har namnet Svensdotter i 1900 års folkräkning, bor i Njutånger med man och barn.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna