ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag min mormors mor?  (läst 656 gånger)

2007-04-17, 13:46
läst 656 gånger

Utloggad Göran Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Enligt Ljungby församlings (Falkenberg) födelsebok föddes en flicka (min mormor) Anna Sophia 1863-07-04 som dotter till pigan Carolina Svensson. Om faders antecknas följande: Slaktaregesällen Andersson uppgives såsom barnafader Carolina Svenssons hemgift anges som staden Carlskrona. Enligt Landsarkivet i Lund får detta tolkas så att hon befann sig i Ljungby då barnet föddes, men var skriven i Karlskrona.
 
Landsarkivet i Lund har vidare uppgivet att avsaknaden av personregioter för Karlskrona husförhörslängder gör att det är ett mycket omfatande arbete att forska vidare.
 
Jag är naturligtvis intresserad av både Carolina Svensson och den uppgivna barnafadern slaktaregesällen Andersson
 
För att komma vidare är jag mycket tacksam för tips och råd hur jag skall bära mig åt:  
 
1. Var skall jag börja leta (källor)?  
 
2.Vilken är den enklaste vägen att för komma så snabbt fram som möjligt.
 
3. Finns det andra ställen än SVAR, Genline och Landsarkiven söka sig till?
 
Jag tackar på förhand för alla värdefulla svar. Dessa kan även skickas direkt till mig genom mail:
g.b.hansson@swipnet.se
 
Med vänlig hälsning /Göran Hansson, Göteborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna