ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Identifiera släkting  (läst 1131 gånger)

2006-03-27, 15:16
läst 1131 gånger

Fredrik Larsson

Hej! En av mina anor, Amanda Olivia Arvidsson, bodde med sina föräldrar i Holmestad, Västergötland. Hon var född 1877.
Enligt min farfar ska hon sedan ha fått ett utomäktenskapligt barn efter att ha flyttat till Stockholm, där hon startat en fin butik. Barnet togs  i sin tur om hand av Amandas föräldrar och blev på så sätt uppfostrad som ett syskon till Amanda.  
 
Det här är som sagt bara något som min farfar hävdar, men det står i kykböckerna att hon var Amandas syster, så jag vet inte vad jag ska tro. Kan man på något sätt finna ut detta, genom att jämföra blodgrupper eller liknande? Är väldigt tacksam för svar,  
Barnet hette förresten Helvy Maria Andersson (gift Larsson) och var min farfars mamma.
 
/ Fredrik

2006-03-27, 20:00
Svar #1

Eivor Canova (Pilady)

Hej Fredrik.
 
Här har du uppgiften från födelseboken; SVAR, inskannade bilder, tillgänglig genom abonemang.
 
Stockholm, Maria Magdalena, ref.kod 23, år 1896, sidan 259.
Inskrivnings nr. 896
Född 1896-11-13 och döpt 11-17. Helvy Maria.
Far: Arb. Adolf Andersson, född 1852-07-22
Mor: Maria Svensdotter, född 1855-05-01.
Adress vid födelsen: Lilla Skinnarviksvägen 10 - 12.
Gifta: 1892-10-15.
 
Hälsningar
Eivor

2006-03-27, 20:21
Svar #2

Eivor Canova (Pilady)

Hej igen Fredrik.
 
Glöm det där med gifta 1892, det är tydligen inflyttningsåret till Maria Magdalena församling.
 
Fredrik, jag tror inte kyrkboken ljuger i detta sammanhanget. Dom är syskon. Du får försöka övertyga din farfar och går det inte muntligt så ta och beställ en fotokopia från födelseboken. Det fixa SVAR.
Hoppas det går bra.
 
Hälsningar
Eivor

2006-03-27, 23:59
Svar #3

Fredrik Larsson

Tack för din hjälpsamhet  
Som sagt så vet jag trots allt inte vad jag ska tro om det hela, det är allmänt känt i släkten att Helvy var oäkta. Om det nu skulle vara så så går det ju inte att bevisa, utan man får helt enkelt gå efter kyrkböckerna. Amanda Olivia ska ha varit 18 år då hon födde dottern, och det låter faktiskt lite konstigt om Maria och Adolf ska ha fått en sladdis så sent.  
Nåt som stödjer teorin är också att Amanda kan ha köpt sina föräldrar. De var tvungna att lämna gården efter dålig ekonomi i västergötland och fick tack vare henne leva ett rikt liv.  
 
När ändå frågan är uppe, du såg möjligen inte om någon av Amandas (och Helvys) bröder stod med som faddrar? Jag söker nämligen dessa två, Isak Edvin och Johan August, som utvandrade till Amerika.
 
Tack än en gång för hjälpen,  
 
Fredrik

2006-03-28, 09:33
Svar #4

Eivor Canova (Pilady)

Hej Fredrik.
 
Det fanns inga dopvittnen antecknade i födelseboken.
 
Att få ett sladdbarn tycker jag inte verkar så konstigt, modern Maria skulle då var 41 år. OK kanske en hög ålder men inget märkligt om jag kollar mina egna mödrar i släkten.
 
Vad jag däremot reagerar på är att Amanda skulle vara vid 18-19 års ålder etablerad affärsinnehavarare och därtill ha en förmåga att försörja hennes familj. Det tycker jag verkar lite väl ungt.
 
Köpta föräldrar det skulle nästan vara värt en egen rubrik här på forumet. Har aldrig hört talas om det faktiskt. Men det låter som ett intressant ämne för dom som mer är vana vid juridiska spörsmål.
 
Hälsningar
Eivor

2006-03-28, 10:54
Svar #5

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Jag tror jag har hittat familjen i 1890 års folkräkning.
 
Fader och moder:
 
Andersson, Adolf
Rättare
f. 1852 i Timmersdala (Skaraborgs län, Västergötland)
Gift man, far i familjen
Runö
Österåker (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Timmersdala Skarab. län
 
Svensdotter, Maria
f. 1855 i Kinne-Vedum (Skaraborgs län, Västergötland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Runö
Österåker (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Kinne Vedum Skarab. län
 
Och barnen:
 
Amanda Olivia
f. 1877 i Holmestad (Skaraborgs län, Västergötland)
d.
Flicka, barn i familjen
Runö
Österåker (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Holmestad Skarab. l.
 
Johan August
f. 1879 i Götene (Skaraborgs län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
Runö
Österåker (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Göthened Skarab. län
 
Isak Edvin
f. 1884 i Holmestad (Skaraborgs län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
Runö
Österåker (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Holmestad Skarab. län
 
Mvh
Leif

2006-03-28, 14:29
Svar #6

Eila Artursson

Hej Fredrik!
 
Jag har ett tips jag fått från Landsarkivet i Göteborg. Om barnet är fött på något lasarett finns det förlossningsjournaler som man kan få titta på. Jag har gjort det ett par gånger och då hittat fadern som stått som okänd i födelseboken. I en förlossningsjournal måste ju moderns riktiga namn stå.
 
Med vänlia hälsningar
 
Eila Artursson

2006-03-28, 18:03
Svar #7

Fredrik Larsson

Tack allesammans för er hjälp.  
Nu vet jag åtminstone när barnen är födda.  
Eivor, du har rätt i att det finns mysterier i dessa fakta, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
 
 
Eila, hur kommer man åt dessa journaler?
 
Tack än en gång.

2006-03-28, 18:47
Svar #8

Eivor Canova (Pilady)

Hej Fredrik.
 
Kul när det är mystik i det hela.
Du skall veta att jag i dag har gått genom födelseböckerna för; Allmänna Barnbördshuset och Södra Barnbördshuset, båda i Stockholm. Där finns hon inte som född.
För att som Eila rekommenderar så måste du veta vilket sjukhus hon är född på och det finns ingen hänvisning till något sådant i Maria Magdalenas födelsebok.
Det finns ett till barbördshus vad jag läst mig till i Stockholm och det är Barnbördshuset Pro Pataria och för att få reda på födda där så verkar det som du får kontakta Stadsarkivet i Stockholm.
 
Har du kontrollerat några bouppteckningar?.
 
Köpta föräldrar.
Om nu Helvy Maria skulle vara född utom äktenskapet så skulle antingen moderns namn varit med i födelseboken eller inget namn alls.
Här står både far och mor med.
Adopterad! ja med då skulle fortfarande bara ett namn eller inget varit med.
Tror fortfarande inte på att födelseboken har fel.
Hur vore det med en ny rubrik Fredrik, det kan bli en spännande läsning.
 
Förresten! vad var det för affär? och när startade Amanda Olivia den, vet du det.
 
Föräldrarna flyttade ju tillbaka till hemtrakterna runt 1902.
 
Romanen fortsätter...
Hälsningar
Eivor

2006-03-28, 20:02
Svar #9

Fredrik Larsson

Eivor,  
 
Det jag vet om Amandas liv är att hon bodde med sina föräldrar och två bröder i Holmestad, Västergötland.
Ekonomin på gården ska sedan ha rasat i botten, och familjen blev tvungna att lämna den.
 
Efter detta blir det hela otydligt. Antingen reste Amanda först ensam till Stockholm, eller så åkte hon med sina föräldar. Hursomhelst så flyttade de alla till Stockholm sinom tid.  
 
I stockholm ska Amanda ägt en butik, en mycket elegant sådan. Hon gifte sig med en man vid namn Per Olof Arvidsson, och butiken ska ha fåt namn efter hans efternamn.  
 
Själva affären Amanda skulle kunna haft skedde förmodligen innan hon gift sig med Arvidsson, och hennes föräldrar ska sedan tagit hand om barnet som sitt eget. Detta ska ha skett med yttersta diskretion, så ingen annan visste något om det. Den man som Amanda då varit med var en rik herre från trakten.
 
Om inte så är fallet så kan Amanda kanske annars ha blivit med barn under sitt äktenskap, men det stämmer inte direkt överens med det faktum att Amanda var 18 år då Helvy föddes.
Efter några år ska familjen Andersson ärvt tillbaka gården om jag förstått det rätt, och flyttat tillbaka. De båda bröderna ska också ha emigrerat till Amerika.
 
Om ingen annan skulle ha vetat om allt detta, då skulle väl prästen utan tvekan skriva in Amandas föräldrar som hennes barns föräldrar?  Eller?
 
På senare år har farfar pratat alltmer om det här, och jag antar att han skulle vilja ha en bekräftelse innan han dör  
Farfar fick ärva en hel del värdefulla saker från Amandas hem när hon dog, men den store förmögenheten gick till hennes söner Sture och Gösta.  
 
Anledningen till att den här saken har blivit så stor i min släkt på senare år är antagligen också på grund av att Amandas arv sedan länge gått bort ifrån vår släkt, och att de numera inte behöver skydda sina arvepengar.
 
Hoppas du förstår lite bättre av det här, Eivor.
Med lite mer fakta skulle man lätt kunna göra detta till en spännande roman  
Tack för allt,  
 
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna