ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fängslad 1917  (läst 809 gånger)

2010-04-13, 14:10
läst 809 gånger

Utloggad Mattias Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2017-03-10, 13:48
    • Visa profil
    • www.mattias-olsson.se
Jag har hittat en person som enligt församlingsboken ska ha blivit dömd till två månaders fängelse år 1917.
Jag har kunnat utläsa följande i församlingsboken: Av Hälsinge Regementes krigsrätt dömd 28/9 1917 för rymning, till 2 månaders fängelse. Beväringstid utgång 18/10 1917
Det står även en notering om hemkomst 3/5 1921 samt att Gävle nämns (personen i fråga var född i Gävletrakten).
 
Jag har sökt personen i SVARs databas Frigivna straffarbetsfångar utan att hittat honom, beror detta på att han blev dömd av Hälsinge regemente eller beror det på att han bara satt fängslad i två månader?
 
Han skall ha varit sjöman och mönstrat på båten EOL i Söderhamn 1913-04-18, samma år som värnplikten ska ha skett enligt notering. I församlingsboken anges det även en flyttnotering till Göteborg Christine 1921-02-01.
 
Hur går jag vidare för att hitta mer uppgifter om rymningen och den här personens straff?

2010-06-10, 09:21
Svar #1

Utloggad Moderator Metod

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2016-06-15, 12:48
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle rekommendera dig att kontakta Krigsarkivet direkt. De kan troligen plocka fram handlingen från krigsrätten eller hänvisa dig till rätt landsarkiv där handlingen från krigsrätten kan förvaras!
 
www.krigsarkivet.se
 
LYCKA TILL!
 
/T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna