ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagbud i Lugge häradsrätt 1670-tal, Jonstorp  (läst 648 gånger)

2011-06-20, 19:53
läst 648 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:30
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
jag har ett domboksmål från 1670-talet som jag många gånger återvänder till för att försöka krama ut någonting vettigt ur, eftersom det innehåller inte mindre än två anor till mig.
 
Sammanfattat står det:
Nils Persson i Torp har stämt Oluff Jensen i Torp Tröls Jensen i
Tranekärr Peder Jensen i Södager Elna Jensdotter i Nelager Tören Pedersdotter i
Danhult Mons Peders barn i Hustofta Jep Peders barn i Gösserup samtl m d lw som är
Jens i Giösserup till 1,2,3 och 4 ting till laubyde på den halva skattegård i Torp.
Söne Jönsson i Gödserup mötte och byder sölv och peng. Vidare till 4 ting.
 
Följande vet jag:
* Nils Persson i Torp, vet inget om honom mer än att han bodde i Torp.
* Oluff Jensen i Torp, Tröls Jensen i Tranekärr, Peder Jensen i Södåkra och Elna Jensdotter i Nelager är alla barn till en Jöns Persson i Södåkra död ca 1646 och hans okända hustru. Olof Jönsson övertog 1636 17/7 den halva gård i Torp som en Peder Nilsson tidigare bott i enligt danska räkenskapslängder
* Tören Pedersdotter i Danhult var gift med en Nils Helgesson, inga kända kopplingar för honom till Torp, så man kan tycka att det är hon som borde ha kopplingen till Torp?
* Mons Pedersson i Hustofta är min ana, han är son till Peder Jepsson i Hustofta (bevisligen). Hans hustru hette Tören, okänt efternamn. Han var död när detta målet ägde rum.
* Jeppe Pedersson i Gössarp är min ana, gift med Sissa Sonesdotter som troligen är från Tranekärr. Han var död när målet togs upp och Sissa har två barn från tidigare äktenskap med en okänd Jöns
* Söne Jönsson som bjöd silver och penningar för Torp är son till ovannämnde okände Jöns.
 
Före Nils Persson i Torp har det tydligen funnits en Per Nilsson (se ovan). I skattelängdenra hittar man en Per Larsson (med sin son Måns Persson som tog över Torp) och ännu tidigare en Per Gummesson.
 
Min fråga är egentligen, eftersom det gäller lagbud, kan man då säkert säga att alla nämnda personer hade någon form av arv i Torp?
Tar givetvis emot förslag på hur det hela skulle hänga samman.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-06-20 19:56)

2011-11-25, 20:54
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:30
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Tillägg:
 
Mons Pederssons hustru i Hustofta är nu identifierad. Hon hette Tören Svensdotter och var ifrån Danhult. Så det är troligen inte via hennes sida som barnen till Måns Pedersson är instämda, utan troligare genom fadern Måns Persson.
 
/Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna