ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litt. B, C eller D i domprotokoll  (läst 1806 gånger)

2006-10-09, 14:32
läst 1806 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag undrar om någon vet hur man tolkar dom olika beteckningarna såsom Litt. B eller liknande i tingsrättsprotokoll? Skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.
Mvh Inga-Lill

2006-10-09, 18:57
Svar #1

Kjell Öhman (Kjell)

Inga-Lill!
De gånger jag har stött på beteckningarna Litt A, Litt B osv har varit i domböcker och i andra handlingar t ex Kammarkollegiets inkommande handlingar. Utttrycket används för att hänvisa till bilaga A, B osv. Vanligen finns dessa bilagor (bilagda handlingar) inte med i domboken, men ibland är de med. Ofta kan det vara äldre skrivelser och handlingar av betydelse i målet som återfinns som Litt A etc

2006-10-09, 20:34
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Kjell!
Jag läser just nu ett urtima tingsprotokoll, för övrigt mitt första, där jag har hittat Litt.B,C,D men inte något A. Sidorna i detta protokoll har ingen sidnumrering så jag har fått tyda dom sidor som jag har hittat i fallet, och sen pusslat ihop dom. Jag har letat efter första sidan där jag har antagit att Litt.A finns, men inte hittat den,  men det kanske inte är så självklart att A ska finnas. Sidorna som jag för övrigt har hittat ligger inte helt i följd heller. Har du något förslag hur jag ska gå vidare?
Mvh Inga-Lill

2006-10-10, 09:41
Svar #3

Kjell Öhman (Kjell)

Något förslag i just Ditt fall kan jag inte ge, men det är inte ovanligt att i den mån det finns bilagda handlingar så kommer dessa i oordning. Min erfarenhet pekar dock på att det vanligen står just Litt X på de sidor (avsnitt) som är aktuella. Att Litt A inte används i Ditt fall, har jag ingen bra förklaring till. Kanske har Litt A använts i en tidigare behandling av detta ärende. Det skulle kanske kunna vara värt mödan att kontrollera de så kallade inneliggande handlingarna. Det framgår av arkivförteckningen (NAD) för vilka perioder det finna inneliggande handlingar

2006-10-10, 23:48
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Ursäkta en novis. Menar du att man kan kolla om det finns något tidigare protokoll om detta fall? Jag förstår inte riktigt hur jag kan kolla det i NAD.
Mvh Inga-Lill

2006-10-11, 11:04
Svar #5

Kjell Öhman (Kjell)

Det jag menade var ungefär följande:
Möjligen kan Ditt ärende i domboken ha behandlats tidigare. Då får man söka igenom domboken...
 
NAD kan man använda för att se om det finns så kallade Inneliggande handlingar för den aktuela tidsperioden

2006-10-12, 06:00
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Inga-Lill,
 
Finns det någon hänvisning i själva protokollet till Litt. A? Då borde man ju i alla fall kunna räkna ut vad det borde vara för sorts dokument.
 
Det är riktigt att protokoll och bilagor ofta var i en stor oordnad hög. Min farbror, som var vid hovrätten i slutet 1930-talet, berättade att den som var föredragande i hovrätten alltid fick ägna större delen av sin förberedelse bara till att sortera och pussla ihop målet som kom i lådor från tingsrätten, tydligen i det närmaste helt osorterat.
Så att en eller annan bilaga kan ha försvunnit förr i världen var nog inte alldeles ovanligt...
 
Ingela

2006-10-12, 13:19
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Om protokollet inte alls nämner Litt. A, så undrar jag om Litt. A möjligen kan avse själva protokollet - kanske ett misstag av en ovan skrivare?

2006-10-13, 22:22
Svar #8

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Ingela,
Nej det finns ingen hänvisning till Litt.A men det finns B, C och D i protokollet. Och 1:a sidan som jag hittade om fallet, finns som 1:a sidan på just på det kortet, men det börjar så här:  
 
Ev. sid.1.
sättet för hennes begrafning förordnas måtte, och vara läkare protocollet och attesten af följande lydelse: Infl.
Litt. B. & C.
Här nämns då en antal vittnen:
1o, 2o, 3o    (Ett protokoll kan ju knappast börja så?)  
 
 
Sid 2.
3o, 4o
 
Sid 3.
6o, 7o, 8o
 
Sid 4
Forts.
 
 
Sid 5
Forts.och ev slut. Där nämns det ett uppskof med ransakningen till framdeles blifvande Urtima Ting…
 
 
Litt.D
På begäran meddelas…
…i lifstiden fört en stilla och oklandrar wandel.
 
Litt.B
Protocoll hållit vid Inhysesmannen ...aflidna hustru...Likbesiktning...osv.
Närvarande vittnen...
Yttre och Inre Besiktning…
-Mjuka hjärnhinnan, ovanligt röd- (detta slutar den sidan med)
 
Dom 4 andra sidorna lite längre ner på kortet är ett senare protokoll (se från sidan 5)
Då uppskjöts ransakningen till Sjätte vardagen av instemdande laga Winter Ting den 22 i denna månad (detta har jag inte tittat på än).
 
 
Så här ser mikrokortet ut, jag har gjort en mall.


 
Mvh Inga-Lill

2006-10-14, 16:34
Svar #9

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Inga-Lill,
jag såg att detta rör 1830-tal. Vill bara nämna att det denna tid förekommer att bilagor till ett ting (t.ex. vintertinget) betecknas med en löpande system över tinget. Så en litt A och litt B kan röra olika mål. Kolla i så fall målen före det aktuella och se om någon litt A nämns. Ibland bands också bilagor i grupper, som inte kommer direkt i samband med målen.
 
Bara några funderingar
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna