ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Straffad för stöld  (läst 1151 gånger)

2010-08-08, 13:47
läst 1151 gånger

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Jag hittade en anfäder som det stod Straffad för stöld 1848 på i husförhörslängden AI 3B överluleå (s.394) Även faderna till honom blev straffad.
 
Hur går jag vidare här för att få veta vad det är för stöld och hur de blev straffade?
Är det dombok som gäller?  
 
Jag har letat efter inskannad dombok men har inte hittat någon.
Det är första gången jag har stött på detta så jag är helt ny när det gäller domböcker, vart man hittar dem, eller om de bara finns i ett arkiv.
 
Jag är tacksam för all vägledning jag kan få i detta.
Pernilla

2010-08-08, 16:00
Svar #1

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Pernilla
Domböckerna bör finnas på det Landsarkiv som arkiverar för Överluleå,åtal väcktes inom den härads el.rådstugurätt där brottet hade begåtts.
Jag tror nog att Landsarkivet har besked om var du bör leta,vad jag vet finns ännu inga domböcker skannade men en tur till landsarkivet brukar vara värt besöket.
ps.jag såg att du hade en bit att åka.
 
mvh.Stig

2010-08-08, 16:26
Svar #2

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Tack för svaret.
 
Jag antar att det är Härnösands landsarkiv jag isåfall skall besöka.
Som du skrev det är en bit att åka och inte gör det bättre av att jag inte körkort har.
Så jag får nog lägga detta åt sidan och hoppas att de blir inskannade.
 
Pernilla

2010-08-11, 10:48
Svar #3

Sten Magnusson

Har du Arkiv Digital kan du börja med att kolla där. De har fotograferat även domböcker för vissa perioder.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-11, 11:00
Svar #4

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Du kan också skriva till LA och be att få kopior. Det är förstås viktigt att ange de uppgifter du har, för att arkivarien ska hitta rätt. Det kostar en del men är betydligt billigare än att resa.

2010-08-11, 14:10
Svar #5

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Sten, nej jag har inte Akriv Digital utan använder Svar och Ancestry.
 
Åke, det blir nog att maila och få kopior på detta för annars lär jag inget veta.
 
Tack för era tips.
Pernilla

2010-08-12, 11:33
Svar #6

Sten Magnusson

Nåja, även SVAR har digitaliserat en del domboksmaterial, fast på den punkten tycker jag att Arkiv Digital ligger betydligt längre fram.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-25, 23:09
Svar #7

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Tack för alla svar.
 
Jag fick tipset att maila till Landsarkivet i Härnösand och gjorde så, och idag fick jag ett kuvert med protokollet.
 
Jag hade en otrolig tur, i Husförhörslängderna stod bara år och inget datum. Och det gör att man skulle behöva kolla protokoll efter protokoll.
Men av en slump stod det i följebrevet hade de hittat det utan en större undersökning, så det blev bara kostnad för papperskopiorna. Det var ju helt perfekt.
 
Nu återstår att läsa och försöka tyda vad som står i protokollet, men kan säga att det är inte lite de stal 2,5 sidor med stöldgods stod uppradat.
 
Pernilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna