ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta reda på mer om ett brott.  (läst 1264 gånger)

2001-08-28, 10:38
läst 1264 gånger

Andreas Wikström

Jag har ganska nyligen börjat släktforska och har nu hittat en ganska intressant anteckning i en husförhörslängd. Anteckningen gäller min Farfarsfarfars bror och säger att han blivit dömd för ett rån (eller rånförsök). Tyvärr så är denna anteckning ganska slarvigt skriven så det är svårt att tyda den helt och hållet. Men året det rör sig om är 1876. Denna släkting bodde (enligt husförhörslängden) i Stöde socken (Västernorrlands län) i byn Fanbyn.
Jag vet att det antagligen finns domböcker som beskriver händelsen mera ingående (eftersom han blivit dömd). Men jag vet inte vart jag ska leta...vart kan han blivit dömd någonstans? I vilken dombok borde han finnas med och vart kan jag få tag i den i så fall?
Mvh Andreas Wikström

2001-08-28, 11:13
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2001-08-29, 09:09
Svar #2

Andreas Wikström

Tack Elisabeth!
Jag har tidigare läst igenom detta och det var då jag insåg att det borde finnas mera information om denna händelse (rånförsöket alltså).
Men när jag på SVAR:s hemsida och i deras katalog på biblioteket försökte hitta vilken dombok som tar upp händelsen så kunde jag inte hitta något.
Vad jag skulle vilja veta är hur jag ska få reda på detta..eller om det finns någon där ute (på internet) som kanske vet exakt vart jag ska leta.
Tack på förhand / Andreas

2001-08-29, 11:33
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stöde ligger enligt Rosenberg i Tuna tingslag, så det är alltså dettas domböcker du behöver.  
 
Domböcker så sent som 1876 är inte mikrofilmade, så du får ta rätt på originaldomboken, som bör finnas på Landsarkivet i Härnösand.
 
En annan och kanske enklare väg är att läsa lokalpressen från det året, och se om de skriver något om detta. Jag vet inte när Sundsvalls Tidning startade, men det borde ha funnits något lokalblad där i trakten. Hör med ditt bibliotek om  de kan hjälpa dig med att få fatt på mikrofilm av lokalpressen.

2001-08-29, 17:59
Svar #4

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hej
Blev man ställd inför tinget som socknen där man bodde tillhörde eller den plats där brottet begicks? har nämligen en ana som blev dömd till Dömd till 6 månaders straffarbete för misshandel. enl hfl Jät AI:17 sid 249.(Kronobergs län)  
Min fråga är helt enkelt var ska jag börja leta?
Jag är nämligen inte så hemma på detta med domböcker.
//Mv Niclas

2001-08-29, 18:28
Svar #5

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Andreas
Kolla i registret på Fängelsekunder, som lagts ut i dag, på Peter Larssons Hemsida. Kanske hittar du honom där.
Adressen är: welcome.to/peter.larsson
Bodil

2001-08-31, 10:46
Svar #6

Andreas Wikström

Hej Elisabeth och Bodil!
Tack för era svar...jag ska kolla upp den lokala tidningen runt 1876 för att se om det står någonting. Sundsvalls tidingen startade 1880 men innan dess så hette den Sundsvalls tidningen Norrländska korrespondenten så det borde inte vara helt omöjligt.
Jag tittde upp Peter Larssons hemsida och hittade faktiskt min gamla släkting där. Han heter förresten Olof Wiström och blev dömd för rånförsök(hans bror..min farfars-farfar..tog namnet Wikström). Så nu ska jag köpa den fångakten och det bästa är att jag då även får en bild på honom.
 
Jag hoppas på fler bra tips om hur jag kan få reda på mer om denna händelse..kanske det finns någon som vet mer om en eventuell artikel i den lokala tidingen det året (1876).
/Andreas

2001-08-31, 10:55
Svar #7

Andreas Wikström

Hej igen!
Jag kan lägga till lite mera information om detta rånförsök som jag tjatat om :-)
Enligt rykten i min familj...alltså vad min pappa hört från sin pappas osv...så skulle denna Olof Wiström blivit skottskadad under rånförsöket. Och inte nog med det..hans medbrottsilng skulle ha skjutits till döds!
Det kanske finns nåt register någonstans på personer som polisen tagit ihjäl (förutom dödsboken alltså)..hoppas kan man alltid :-)
/Andreas Wikström

2001-08-31, 17:31
Svar #8

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej igen Andreas
Kul att du fick napp !!  
Själv fick jag med hjälp av detta register fyra bilder på min fm mm bror. Jag köpte dem från Stadsarkivet i Malmö, på akterna stod när och var han var dömd, sedan beställde jag kopior på dessa domar och förhör från länsarkivet i Lund, och fick på så sätt veta mycket om honom och om de brott han var dömd för.
Bodil

2001-08-31, 23:52
Svar #9

Andreas Wikström

Hej Bodil!
Vad stod det mer i registret (fångakten)? Jag har beställt men givetvis inte fått den ännu (beställde i dag)..jag är nyfiken :-)
När du beställde kopior på domar och förhör...hur gick du till väga då...och vad kostade det?
MVH Andreas

2001-09-01, 09:30
Svar #10

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Andreas
I fångakten står förutom födelsedata och nummer på fången och vad han sitter inne för .
När och var han är dömd, hur långt straff han har.
En beskrivning på hans utseende och så fotot.
Samt datum för frigivning
Om jag förstått saken rätt så uppfördes dessa akter för att man lättare skulle kunna hitta personen om han gjorde nya brott. De upprättades vid frigivningen så fotot visade fången som han såg ut vid frigivningen.
När jag beställde kopiorna meilade jag till Landsarkivet (adressen hittade jag på Rötter) och gav uppgift om personens data samt uppgift om i vilken domstol och vilket datum han var dömd och bad dem kolla vad som fanns.  
Prislista på vad deras tjänster kostar finns på hemsidan.  
Eftersom priset varierar beroende på hur lång tid deras forskning tar, och sedan kopieringen kostar brukar jag skriva en summa och sedan be dem höra av sig om det blir dyrare. I det fall jag skrev om här ovanför blev kostnaden ca 500:- eftersom det var frågan om drygt 90 sidor som skulle kopieras, men skulle jag åkt till Lund från Jämtland och sedan skrivit av dessa 90 sidor hade ju kostnaden blivit betydligt mer .

2001-09-02, 01:23
Svar #11

Andreas Wikström

Hej Bodil!
Tack för din hjälp...nu väntar jag med spänning på fångakten som jag beställt. När jag får reda på när och var han blev dömd så ska jag ringa till landsarkivet i Härnösand och se om de kan hjälpa mig.
 
/Andreas

2003-01-20, 15:24
Svar #12

Patrick Lindblom

Hej!
 
Jag undrar om någon kan tipsa mig om hur man kan ta reda på mer om brott som involverar ens närmaste släkt och ligger närmare i tiden, typ på 1970-talet. Några tips?
 
Hälsningar
Patrick

2009-01-01, 18:39
Svar #13

Utloggad Sven-Åke Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 03:32
    • Visa profil
Har stött på en kronotimmerman i Tyska församlingen, Karlskrona, hustfl 1811-1821. Hans namn är Ola Löfstedt f. 1772.
I marginalen står det att han fått livstidsstraff av amiralitetet. Vad innebar det?
Där står också om flyttning till Sthlm. Kan det ha något med straffet att göra?
Någon som kan hjälpa mig med mina undringar?
 
Vänligen Sven-Åke Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna