ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ej registrerade i Ellis Island - hur gör jag?  (läst 980 gånger)

2012-12-25, 13:39
läst 980 gånger

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Jag har bara släktforskat i Sverige och Finland och har kommit så långt att jag vill försöka hitta de som flyttat över till Amerika. Enligt arkiven har de flesta flyttat mellan 1880 till 1893 och någon omkring 1920. Jag har sökt i Ellis Island utan resultat, både på föräldrarnas och barnens namn. Så jag undrar om någon har något tips var jag ska börja leta. Jag har bara abonnemang hos Arkiv digital så därför vet jag inte vilket som passar bäst för forskning i Amerika.

2012-12-25, 14:01
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Ellis Island öppnade inte förrän 1892 så de före dess lär du inte kunna hitta där, och den offentliga fria databasen sträcker sig endast till 1924 även om invandrare registrerades där längre.
 
Perioden före 1892 var Castle Garden New Yorks ankomsthamn, men dess register är inte gratis tillgängligt i någon större utsträckning, frivilligarbetet har inte hunnit med det.
 
Emigranterna kan också ha rest in via andra hamnar som Boston, Philadelphia, Baltimore eller någon av de kanadensiska hamnarna. Register finns i betaldatabas hos www.ancestry.com.
 
Men en bra webbplats för gratis släktforskning i USA är FamilySearch (mormonkyrkans webb).
 
Fast innan du börjar i USA så kan du söka mer i Sverige - t.ex. söka efter bouppteckningar efter släktingar i Sverige till de som emigrerade - föräldrar, barnlösa syskon eller andra släktingar som emigranten eller dennes make/maka ärvde (barnlösa mostrar/fastrar/farbröder/morbröder).
 
Hälsningar,
Eva

2012-12-31, 15:08
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej,
 
Tack för tipsen. Då ska jag genast börja söka efter bouppteckningarna till att börja med.
 
Mvh,
Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna