ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söka i amerika med bara lite uppgifter  (läst 834 gånger)

2013-02-23, 19:55
läst 834 gånger

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej. Jag söker släktingar som emigrerat till Amerika. Jag fick tidigare tipset att leta i bouppteckningar men tyvärr hittade jag inga bouppteckningar, kanske för att de var undantagshjon? Så jag undrar om det finns några fler tips hur jag kan gå vidare. Jag har personernas födelsedata och datum när de åkte till Amerika enligt utflyttningslängden. Betyder detta att man kan söka på detta datum i Ancestry som avresedatum eller betyder det bara att de skrevs ut detta datum? Jag har sökt i Ancestry helt utan resultat, inga exakta matchningar. Mina släktingar har flyttat från Snöstorp i Halland, Ås i Jönköpings län och Bolmsö och Odensjö i Kronobergs län. Finns det något generellt antagande vartifrån de åkte med tanke på var de bodde, åkte alla via England? Jag har 14 släktingar som emigrerat och en som bara åkte över ett år och kom tillbaka igen. En åkte till N Amerika och på övriga står det bara Amerika. Vore jättetacksam om någon har några tips. Även vilka register som är lättast att hitta i, i Ancestry finns det ju massa olika att söka i så det är svårt att veta vilka man ska välja.

2013-02-24, 00:54
Svar #1

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Just had a look at some of your previous postings and there has been no mention that Amerika, (sometimes Nord Amerika)entered in a church record etc., could also include Canada. Some emigrants came to Canada enroute to USA, and some of those opted to stay in Canada. Others were emigrating to Canada even though their papers may have said, Amerika.
Depending on the decade of departure, some ships left continental Europe, say Hamburg, and went directly to North America, bypassing England.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna