ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adresskalender  (läst 1113 gånger)

2003-02-12, 18:12
läst 1113 gånger

Camilla Eliasson

Jag har hört att det ska finnas adresskalendrar där man kan tyda koder som står i tex födelseböckerna och som översatt ger en gatuadress där föräldrarna bodde.
Bland annat ska det finnas en adresskalender från 1903/1904.
 
Vet någon hur man får tag i en sådan här adresskalender? Jag är intresserad av adresskalendrar över Göteborg.
Någon som vet om det kanske till och med finns en länk på internet?
 
Tack,
Camilla

2003-02-12, 21:37
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Camilla! Det fanns tryckta adresskalendrar för de större städerna. Innehåll och redigering varierar, inte bara mellan orterna utan också över tiden.
 
Adresskalendrarna är inte fullständiga i den meningen att de skulle ha med hela den vuxna befolkningen. Det är hushållen som räknas och det är mestadels männen med förnamn (initialer) jämte yrken (motsv.) som förtecknas.  
 
Stockholms adresskalender har med nyfikenhetsregistret fram till och med 1936 års kalender.  
 
Registret förtecknar de hushåll (sällan också inneboende), som fanns inom tullarna, gata för gata och hus för hus.
 
Hur det förhöll sig med Göteborgskalendrarna vet jag inte.
 
Bengt

2010-05-02, 15:10
Svar #2

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:52
    • Visa profil
Adresser i USA
 
Kan man hitta adresser i USA till levande ättlingar utan att man måste betala vad jag kan se så skall man betala en summa t.ex. på Intelius?
 
Hälsningar
Inger

2010-05-07, 17:32
Svar #3

Utloggad Lena Vendin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 13:13
    • Visa profil
Inger,
 
Prova www.whitepages.com som är en amerikansk telefonkatalog.
 
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna