ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsaker nyare tid. Ej offentligt?  (läst 937 gånger)

2014-03-23, 23:53
läst 937 gånger

Utloggad Jessica Schwartz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 20:24
    • Visa profil
Jag har flera släktingar som dött under 40 och 50-talet. Finns det någon chans att man kan få reda på dödsorsaken eller är det bara att glömma?
 
Tyvärr har jag ingen kontakt med denne sida av släkten så jag kan inte fråga.

2014-03-24, 13:31
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Det var inga problem för mig att på Landsarkivet kolla upp dödboken för min farfars mormor som dog 1948, dock kollade arkivarien först igenom så att det inte var några känsliga uppgifter noterade kring dödsfallet
 
mvh
Martin

2014-03-25, 02:10
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Att en volym är sekretessbelagd betyder att man inte får bläddra och söka i den själv, men att man efter sekretessprövning kan få önskad uppgift ur den. Sekretessprövningen innebär just det som Martin skriver - att personal på det arkiv som förvarar boken kontrollerar om uppgiften är känslig eller inte. Sekretess gäller bara om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon honom närstående lider men om uppgiften röjs.  
 
För den som vill informera sig grundligt om reglerna:
http://riksarkivet.se/Sve/Publikationer/Filer/sekretess.pdf
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna