ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död på järnvägsstation?  (läst 868 gånger)

2001-02-11, 23:35
läst 868 gånger

Utloggad Helene Randin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om en person avled på genomresa i en annan församling än sin hemförs. kommer då döduppgifterna i den främmande församlingen? Bakgrund: Min mf ff var Jan Janson f. 1828 Kalkåsen, Ljusnarsbergsförs. I Hfl.1890 finns han med sin hustru Johanna Matsdotter i Lomberg, Ljusnarsberg. I Hfl.1900 är Johanna ensam som inhysehjon i Stålgruvan, Ljusnarsberg. 1910 dör Johanna på Rällsön som änka. Men ingenstans har jag hittat att eller när Jan Jansson avlidit.  
Min morfar berättade att en anfader skulle ha dött hastigt på en järnvägsstation på väg till kungen i Stockholm för att klaga på något. Min arbetshypotes är att det var Jan J. Borde jag då försöka skapa en trolig tågrutt till Sth. från Ljusnarsberg och söka i dödböckerna i de församlingar han bör ha passerat? Eller kan en bouppteckning ha uppgifter om var och när han dog?Gjordes det alltid bouppteckningar, oavsett rikedom? Och slutligen hur får jag tag på en bouppteckning? Tacksam för alla råd jag kan få!
mvh
Helene Randin

2001-02-12, 04:16
Svar #1

Bernhard Granholm (Bkvg)

Helene!
 
Sannolikt har en präst på dödsorten varit inkopplad på dödfallet. Min rekommendation är att söka i originalförsamlingsboken från Ljusnarsberg kring 1900 för att få reda på när han dog. Där brukar stå ungefär ”död enl attest från XX församling”. Om du inte bor nära landsarkivet, så kan det vara värt att be personalen där om hjälp.

2001-02-13, 01:53
Svar #2

Utloggad Helene Randin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Bernhard!
Tack för ditt råd! Jag har faktiskt inte tänkt på att det ju är avskrifter, så jag ska genast försöka finna något den vägen!
Helene

2001-02-13, 10:01
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Bouppteckningen finns i landsarkivet, i ditt fall i Uppsala.

2001-02-13, 11:59
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Bouppteckningarna håller på att dataregistreras och bl a Uppsala län finns på CD att köpa på landsarkivet och hos SVAR. Jag är osäker på hur långt fram i tiden som registret går.
Vad gäller Örebro län så pågår registrering i Örebro i anslutning till Stadsarkivet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna