ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskning kring Befallningsmän, lanträntmästare o. dyl.  (läst 577 gånger)

2007-06-05, 00:54
läst 577 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Jag forskar på Simon Samsiö som var Befllningsman (Torna, Bara och Harjager härader (M)) och sedemera Lanträntmästare (på slutet även hederstiteln Överkommissarie vid Amiralitetet). Det finns en ganska fyllig information om hinom i Otto Lindbergs Landsstaten (i Malmöhus län). Men Till viss del har informationen där varit svår för mig att bekräfta. Jag har hittat hans Ed när han tillträdde som Lanträntmästare och en del brev han skrivit (Dessa finns i Guvernementskansliet och Generalguvernementskansliets arkiv). Men Jag har inte lyckats bekräfta informationen om olika datum för tillträde av tjänster eller till hans dödsdatum. Dödsdatumet är på dagen angivet, när både kyrkobok och bouppteckning för tiden saknas.
 
Jag försöker hitta allt som är möjligt att hitta om Samsiö (vilket nog kan vara en hel del) för att kunna sammanställa och få en så heltäckande bild som möjligt. Men då måste jag kolla alla källor, vilka i fallet med Lansstaten inte finns angivet.
 
Ärdet någon som kan tipsa mig om vilka volymer jag ska söka i och hur jag ska gå tillväga för att få att hitta så matnyttig information som möjligt?
 
Mv Staffan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna