ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förfärligt flackande förfäder - frekventa flyttar  (läst 1253 gånger)

2004-01-19, 00:58
läst 1253 gånger

Malin Ericson

Som nybliven släktforskare sitter jag här och kliar mig fundersamt i huvudet... Med utgångspunkt från min morfar (f. 1901) och bara hjälp av Söder-, Klara- och G:a Stan-cd har jag på en vecka lyckats komma ytterligare två generationer bakåt. So good so far! Mitt problem med förfäderna är att de flyttar väldigt ofta, ibland tre, fyra ggr per år.
 
För det första är jag naturligtvis intresserad av om det var vanligt beteende i  arbetarklassens Stockholm under sena 1800-, tidiga 1900-talet, eller om det var speciellt för de här familjerna.
 
För det andra undrar jag vad 17 jag ska göra med alla dessa uppgifter! Bara på mff har jag redan tre stycken A4 med enbart adressuppgifter och rudimentära uppgifter hämtade ur rotemansarkiven, och då återstår alla de ställen som omnämns som in- och utflyttningsorter och inte finns på de ovan nämnda cd-skivorna. Till råga på allt flyttar  ofta familjemedlemmarna inte samtidigt, och ibland flyttar de in på en adress utan att ha flyttat ut från annan adress... Alla upptänkliga slags fuskflyttar praktiserar min familj!
 
Det känns väldigt osorterat -- någonstans finns ett mönster, men jag kan inte hitta det. Alla de snart femtiotals adresserna skymmer synen för mig.
 
Har någon annan liknande problem? (Om det ens är ett problem!)

2004-01-19, 03:40
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Malin
Verkar som du har fått mycke kött på bena. Det ska du vara glad för, det blir säkert sämre om det när du kommer längre bakåt.  
Så misströsta icke över mängden uppgifter, utan för in dom i datan.
mvh
rune

2004-01-19, 05:58
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
På din fråga om ett frekvent flyttande var ett vanligt beteende i arbetarklassens Stockholm vid aktuell tid är svaret ett klart JA. Bostadsbristen i huvudstaden var - på grund av den stora inflyttningen - skriande, och hyrorna följaktligen höga. Enda chansen för den lågavlönade att få tak över huvudet var att bli inneboende hos någon (som behövde hjälp med hyran), och det var inte ovanligt att både två och tre familjer fick försöka samsas i ett rum och kök. Och man flyttade naturligtvis så fort man fick nys om något bättre eller billigare.
Hälsar vänligen
Maud

2004-01-19, 12:00
Svar #3

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Ännu på 20-30 talen pågick detta, enligt min mormor som var med och letade lägenhet. Även om de inte flyttade så sökte hon upp och tittade på lägenheter varje vår och höst.
 
En annan uppgift är att Strindberg tillhörde de som flyttade mycket. Han hade även vanan att flytta utanför stan när han blev allt för hårt ansatt av geldenärerna. Jag har i kyrkoboken sett att han t.ex. bodde i Djurö församling ett helt dygn! Sen flyttade han tillbaks till Stockholm, men med denna manöver blev han svårare att hitta för de som ville ha pengar av honom.
MVH
Lena-Maria

2004-01-19, 12:03
Svar #4

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
I min släkt på farmors sida så flyttades det mycket drygt en gång per år i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. De som minns berättar att det var pga att anpassa boendet efter familjeförsörjarens inkomster och antalet barn i familjen.  
 
På anat håll har jag träffat på en familj där mannen var anställd vid hovet. Där rådde en flyttkarusell som jag har gett upp att reda ut. Man flyttar in i en församling innan man flyttar ut ur den förra. Kvinnan i familjen upptagen som fru innan ett par månader innan det gifter sig. Fru och barn är sällan skrivna samtidigt i samma församling som mannen utan där råder en eftersläpning på ett antal månader.
 
Så nog kan det bli riktigt trassligt ibland.
 
/Anna

2004-01-19, 15:53
Svar #5

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Malins första fråga är väl i stort besvarad med ett ja. Tilläggas kan att flyttandet inte bara gällde arbetarklassen, utan även dem som hade heantverkar- eller tjänstemannayrken, enl mina erfarenheter. Även på landet kunde det plötsligt bli väldigt många flyttlass under slutet av 1800-talet och en bit in på det nya seklet. Tydligt bl a i de fattiga socknarna i Småland och södra Västergötland. Det berodde förstås på att gårdarna inte kunde försörja alla och att man fick söka sin försörjning på annat håll.
 
Malins andra fråga var vad man ska ha alla uppgifter till. Det kanske inte säger så mkt om min ff att han ett halvår bodde på Drottninggatan 73, och sen på Kungsgatan 48 osv, men i den mån husen finns kvar är det kul att gå och kika. Titta gärna in i portar och försök andas in den gamla luften och fantisera vad människor upplevt där!
(Sen kan det vara kul för en bonning sörmlänning att peka ut alla kåkar i Sthlms innerstad där ens förfäder bott!)

2004-01-19, 22:19
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Statsystemet på landsbygden innebar väl flyttning i oktober (?) varje år. Kommer inte ihåg min Ivar-Lo på rak arm... Någon annan som är påläst?

2004-01-20, 10:03
Svar #7

Malin Ericson

Tack för responsen!
 
Min mormorsfar, vars dagbok från de första åren i Stockholm 1900-1902 jag har, flyttade punktligt ur sina uthyrningsrum just 1:a oktober. Någon gång var käringen [uthyrningsdamen] fördjefvlig och en gång var det byte av rumskamerater som föranledde flytten.  Alltså var jag förberedd på flyttar när jag tog mig an den andra sidan släkten, men inte så många.
 
Anna, precis som din hovfamilj gjorde min familj. På ett ställe flyttar de in tre gånger utan att flytta ut. Åminstone barnen står i tre upplagor på den adressen i slutet av perioden. Naturligtvis med olika stavning på efternamnet.
 
Intressant med uppgifterna om Strindberg, Lena-Maria! Min käre morfarsfar vet vi inte alltid höll sig inom lagens råmärken, han lär ha tjänat sin (oregelbundna) inkomst från delvis tveksamma handelstransaktioner och ett visst mått bedrägeri och bondfångeri. Enligt uppgift ska han ha suttit på Långholmen för en förbrytelse av den senare sorten -- men det har jag inte kunnat bekräfta än. Det är ju mycket möjligt att flyttandet också var ett sätt att undkomma missnöjda kunder! :-)

2004-01-20, 11:14
Svar #8

Patrick Lindblom

Malin,  
 
så fantastiskt att ha en dagbok från denna tid!
 
Jag försöker kartlägga min släkt med hjälp av skivorna men har inget sådant privat material att gå tillbaka till. Jag kan bara skriva under på de många flyttarna. Min farfars familj flyttade t.ex. 10-15 gånger under samma år som två av syskonen dog som småbarn. Måste ha varit fruktansvärda förhållanden.

2007-02-21, 16:15
Svar #9

Utloggad Roland Åkerblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
Jag försöker finna någon information om en släkting som föddes på djurö 1868 2/6.
Han heter Carl Fredrik Ehrenfrid Scherman.
Söker efter far morföräldrar m.m. Hörsägen säger någon om eventuellt namnbyte från antingen cherman eller skärman. Tacksam för tips / info

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna