ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur går jag vidare efter hfl mm  (läst 1123 gånger)

2011-11-16, 09:58
läst 1123 gånger

Utloggad Lina Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-03-18, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har forskat ett tag på min släkt men än så länge hållt mig till husförhör, födelse/döda/vigsel & en del boupptäckningar.
 
Hur går jag vidare med att få en annan bild av min släkt? Hur letar jag i häradsrätt & hovrätt, hur vet jag om någon blivit dömd för något? Vad kan jag mer göra?
 
Tack på förhand
/Lina

2011-11-16, 13:48
Svar #1

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej Lina!
 
Det är ju en bra början och det finns en mängd ytterligare källor att fördjupa sig i.
Efter 1895 (beroende på församling) finns folkräkningar med en hel del info som kan användas för att gå in i andra arkivhandlingar. SCB-utdrag fram till 1940 finns för födda, vigda och döda.  
På SVAR http://www.svar.ra.se/ under Register och databaser ser du vad som ingår.
På Arkiv Digital http://www.arkivdigital.se/ har du också många arkivhandlingar, framförallt domböcker finns det gott om (beroende på vilket län du bor i).
http://lantmateriet.se/ under historiska kartor (kör avancerad sökning) finns mycket info från storskifte och laga skiften. Bra material om du har rötter i bondeståndet. Här kan man få en detaljerad bild hur man levde på landet under början och mitten av 1800-talet.  
SVAR och AD kräver abonnemang. Lantmäteriet inte.  
Har du soldatrötter finns http://soldat.dis.se/.  
...och mycket mer.....
 
Lycka till/Nils-Eric

2011-11-16, 17:41
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns nybörjarinformation på www.genealogi.se , och det finns också handböcker att låna på närmaste bibliotek.

2011-11-16, 20:37
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Lina!  
Det du inte får missa är att intervjua alla äldre släktingar innan det är för sent.  
Man kan också ta reda på mer om platserna där de bott genom kartor, hembygdsföreningar mm  
Mvh Harriet

2011-11-16, 21:21
Svar #4

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Lina!
De som dömts för allvarligare brott har nästan alltid fått en anteckning om det i husförhörslängden. Finns där ett datum, är det bara att gå in i domboken och läsa. Annars får man bläddra sig fram. Vad som är viktigt är att veta vilken häradsrätt den socken hörde till, som brottet begicks i. Socknarna har ibland flyttats från ett härad till ett annat - vissa socknar har varit uppdelade på två härader.
Har man gott om tid, kan man förstås läsa allting: det kan ju hända, att någon person man är intresserad av uppträder som vittne eller kärande. Det finns ibland småprotokoll och andra bilagor med sådant som torpkontrakt och lånehandlingar (före bankernas tid fick man låna av dem som hade gott om pengar, direkt).
Mantalslängderna kan ibland ge litet extra upplysningar, men de är oftast mycket kortfattade och mest inriktade på att räkna ihop skatterna något så när rätt.
Som andra har sagt är de gamla kartorna mycket givande, när man väl lärt sig att tolka dem (och deras bilagor).

2011-11-16, 22:47
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Våra förfäder var i allmänhet också mycket för att stämma varandra inför tinget i - vad vi kanske anser - mindre ärenden. Alltså rakt inga brott begångna. Sådant står inte alls i Hfl:er. Och kan i domböcker bara återfinnas genom att läsa inledningarna till varje mål - om det nu inte finns register.
 
Sedan har vi sockenstämmoprotokoll, där både det ena och det andra togs upp. Där får man också en bra bild hur det rent allmänt såg ut i socknen, vad de hade för inställning till saker och ting.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna