ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hitta info om ev dom om lösdriveri?  (läst 977 gånger)

2013-07-01, 14:11
läst 977 gånger

Utloggad Annika Nohlberg Jildenmyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 23:04
    • Visa profil
Hej! På grund av att kyrkböckerna i Horn brännskadades i mitten på 1800-talet har jag kört fast i mitt sökande efter min farfars farfars far och vidare hans föräldrar och eventuella syskon.  
 
Anders Nohlberg var född den 21/5 1812 i Horn. År 1843 han gifte sig med med Anna Maria Andersdotter född 31/1 1808 Berg (hennes andra giftermål) och fick barnen Beata Sofia (1842), Clara Gustafa (1844-1847) och Johan Gustaf (1847). Han arbetade då som lumpsamlare i Ryd, Kummeltorp, Gustavsbruk. (Skövde landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförslängder, SE/GLA/13488/A I/4 (1831-1855), bild 198, sid 328, rad 16)
 
Innan han blev torpare, år 1839, i Johanstorp, Ryds Skinnevads Lunnahult var han dräng på Nyborg (Skövde landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförslängder, SE/GLA/13488/A I/4 (1831-1855), bild 237, rad 12)

Dessförinnan var han dräng på Brona (Skövde landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförslängder, SE/GLA/13488/A I/3 (1814-1838), bild 237, rad 26/27). Där var han bl a noterad för lösdriveri år 1836.

Dessutom har han där, annat efternamn: Johansson/Olofsson!?!
Jag har försökt att lusläsa husförhörslängder från Horn och Skövde, eftersom han år 1832 kom från Skövde, men inte hittat någonting. Inte i In-och utflyttningslängderna heller. Mitt hopp är nu om han på något sätt finns dömd eller registrerad för lösdriveri, år 1836, för där kan i så fall finnas information om föräldrar mm, men jag vet inte hur man letar upp sådan information.
 
Tacksam för hjälp : )
 
/ Annika

2013-07-01, 14:59
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nohlberg är ett familjenamn, vilket Johansson/Olofsson inte är - de är fadersnamn, s.k. patronymikon (pappa Anders har sonen Per Andersson och dottern Maria Andersdotter, Pers son i sin tur kallas Persson). Det var mycket vanligt att byta från ett patronymikon till ett familjenamn. När Anders blev lumpsamlare bytte han förmodligen till ett borgligt namn eftersom han då inte längre tillhörde allmogen.
Läs mer om namn - Namn i Sverige.
 
Eventuella domar utdömdes av häradsrätten som respektive socken tillhörde, och finns i dessas domböcker.
Horn tillhörde Vadsbo (södra) härad.
Skövde landsförsamling tillhörde Kåkinds härad.
Skövde stadsförsamling hade egen rådhusrätt, Skövde rådhusrätt.
 
Lycka till!
Ingela

2013-07-01, 21:02
Svar #2

Utloggad Annika Nohlberg Jildenmyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 23:04
    • Visa profil
Tack, Ingela, för all information!  
 
Det kan säkert stämma att han använde sitt patronymikon. Har nämligen hittat en Olof Anders(son) Nohlberg som flyttade till Horn år 1805 från Skövde. Han kan ju vara Anders far.
 
Har försökt att leta efter domböcker från Kåkinds härad, men har hittills bara hittat bouppteckningar. Ska ringa Landsarkivet i Göteborg, kanske kan de hjälpa mig.
 
Tack än en gång!
 
Annika

2014-07-01, 14:27
Svar #3

Utloggad Annika Nohlberg Jildenmyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 23:04
    • Visa profil
Hej igen!
Ser att det gått ett år sedan senast, men har hunnit gå igenom domböckerna och söka vidare och nu har jag hittat att Olof Nohlberg dog 28 juni/jan 1839 Horn F:1 (1794-1850) bild 113/sid 43. Olof dog i Lag******bruk, Säter, Skaraborg (kan inte läsa var i Säter), men jag kan inte hitta någon bouppteckning efter honom.  
Var det inte brukligt med bouppteckningar? Kan kanske vara en ledtråd eftersom Anders Nohlberg blev torpare samma år.
 
Har du/ni något annat tips om hur jag kan komma vidare? Har läst igenom husförhörslängderna i Skövde stadsförsamling runt dessa årtal, eftersom det verkar som om dessa har en koppling där, men har inte hittat något ännu.
 
Tack på förhand
/ Annika
 
(Meddelandet ändrat av Annoji 2014-07-01 14:37)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna