ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kan jag hitta flickan i Sverige?  (läst 785 gånger)

2013-01-17, 15:13
läst 785 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag hoppas, att jag lägger den fråga på rätt plats.
Bakgrunden är följande:
Det gäller personer som utvandrade till Michigan, America 1887.
Jag försöker nu att hitta deras ursprung i Sverige.
Maken i familjen har jag hittat från födelseorten i Sverige till han avled i Stambaugh, Iron, Michigan.
Jag har alltså sökt familjen bakåt från deras död, folkräkningarna i USA, emigrationen till America osv
Kvinnan har jag hittat(tror jag, årtal och namn stämmer) på en passagerarlista från Göteborg-Liverpool-New York. Uppgifterna där är knapphändiga, endast ålder och namn. Därför undrar jag om det finns någon som kan ge mig ett tips hur jag ska kunna finna var denna flicka föddes. Själv tycker jag, att jag har vänt på alla stenar.
Jag vill påpeka att dessa personer emigrerade inte tillsammans, utan gifte sig i Michigan.
Kanske någon som har en idé?
Tack på förhand/Ingrid

2013-01-17, 16:00
Svar #1

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Hej Ingrid,
 
Om man har flickans namn och ev. också medresandes namn och tidpunkten för utvandringen så kan man via Emigranten eller liknande källor få reda på vilken församling/socken emigrationen skedde från och därifrån via flyttbok hitta rätt tös.

2013-01-17, 20:33
Svar #2

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:56
    • Visa profil
Ingrid, om jag känner till för och efternamn på personen då denne bodde i Sverige, samt födelseår, skulle jag börja att söka i CD Sveriges Befolkning 1880 för att eventuellt hitta var de bodde vid denna tidpunk. Då får jag också födelseförsamling.
 
Via husförhörsboken kan du sedan söka fram till 1887 och via utflyttningslängd bekräfta att du funnit rätt person.
 
Du kan också sök person och församling via Emibas eller Emigrant Populär, även detta CD skivor. De finns i regel på bibliotekets forskningsdator, om du inte själv har tillgång till dessa skivor.
 
Lycka till
 
Anders
 
(Meddelandet ändrat av Tojnan 2013-01-17 21:01)
Anders Jönsson

2013-01-18, 15:43
Svar #3

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Ingrid, förslaget från Anders verkar bra. Om inte det hjälper är mitt tips att leta efter hennes utflyttning i mannens födelseförsamling eller trakten omkring, man kan ha tur där också...Ibland kom nog de som träffades i Amerika från samma del av Sverige, träffades gm gemensamma bekanta eller släktingar mm.
Skriv gärna hennes namn och föd årtal här, och makens födelseförsamling, även om du har lagt in en fråga på hans föd.församling?

2013-01-18, 16:29
Svar #4

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Tack alla för Era tips.
Nu har jag fått lite nya infallsvinklar. Kruxet är att de amerikanska namnen inte alltid överensstämmer med deras svenska dopnamn.
Än en gång tack/Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna