ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AnnaGreta Awelin (Arvelin ?) Högsäter och Johan Petterson Fagerskog  (läst 820 gånger)

2006-02-06, 12:25
läst 820 gånger

anne bergh

Jag söker föräldrarna till AnnaGreta Awelin el. om det möjligtvis kan vara Arvelin född i Högsäter den 8 oktober 1815 och hennes man Johan Petterson född 1 mars 1808 i Fagerskog, Frändefors.
Hittade deras namn i en gammal familjebibel som återvänt till Sverige från Amerika. I bibeln låg ett papper, mycket vackert skrivet med deras namn och deras barns namn. Har förstått att älste sonen, Anders Petter född 25november 1833, var min farmors far och skulle nu behöva hjälp att få mera information.

2006-02-06, 16:10
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anne,
 
Sökte i födelseböckerna för Högsäter och Frändefors men hittade ingen av dem där.
 
Om du berättar lite mer uppgifter om Anders Petter, var han är född, gifte och eventuella barn så kan man nog gå bakåt på honom för att hitta föräldrarna.
 
mvh
Lena

2006-02-06, 18:44
Svar #2

anne bergh

Hej Lena,
 
Anders Petter föddes den 25november 1833, enl en uppgift i s. Högsäter, Färgelanda. Jag vet inte när, men han gifte sig med Anna Christina Fredrika Högström född 10 oktober (kan vara 1/11) 1829, död 23 juli 1903 i Munkedal, Foss. Min farmor Theodora föddes 10 juli 1873 vid Ryrs säteri,Kroppsäter Valbo Ryr. Jag vet inte när de kom till Munkedal och tyvärr har jag inte  uppgiften när Anders Petter dog, däremot kallade han sig Jansson i efternamn.
Skulle du kunna hjälpa mig vore det fantastiskt.  
mvh Anne

2006-02-06, 20:20
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anne,
 
Undrar om det inte är en ren feltolkning av hennes efternamn. Jag får det till Andersdotter. Däremot kan jag inte få fram vilken församling hon är född i. Ibland vill det sig inte. Som du ser nedan ändras deras födelseförsamling. Ja se präster
 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006-02-07, 16:37
Svar #4

anne bergh

Hej igen Lena,
Du har hittat rätt person. Fick också ett mail, med information flera generationer bakåt, där fanns AnnaGreta Andersdotter Avelin född 1815 i Södra Högsäter. Tusen tack, mvh Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna