ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur presentera forskning för amerikansk släkt?  (läst 1143 gånger)

2011-09-25, 17:54
läst 1143 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har fått nu kontakt med amerikanska släktingar. Då jag har släktforskat i många år och vi har massor av släkt gemensamt, kommer jag att erbjuda dem att få del av min forskning. Frågan är  - hur?
 
Jag använder programmet Min Släkt, och allt är på svenska. Vissa saker är lätt att översätta eller ge översättningsinfo om (Född, Vigd, Död, Bosatt, Torpare, Bonde etc), men det finns ju massor av annat. Bland annat har jag många utdrag ur domböcker som finns under respektive person i fliken Noteringar. Jag får naturligtvis acceptera att vissa saker inte kan översättas. Jag har i alla fall ingen lust att sätta mig och översätta alla domboksutdragen - det skulle ta evig tid. Min fråga är:
 
Hur skall jag presentera mitt material på bästa sätt för mina amerikanska släktingar?
 
1. Ett alternativ skulle kunna vara att skicka dem en Antavla och en lista Anfäder, som programmet Min Släkt lätt genererar, i Word-format. Jag kan enkelt via Ersätt/Replace översätta de vanligaste orden död, gift, född etc till engelska. Resten får vara oöversatt. Jag vet att det finns översättningsmaskiner på nätet, men jag är lite misstänksam där, speciellt när det gäller gammalsvenska.
Fördel: lätt översätta vanliga ord till engelska. Nackdel: får bara med direkta anor, och jag har massor med kul folk ute på sidogrenarna, som då inte kommer med.
 
2. Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta ett gratis engelskspråkigt program, och skicka över en gedcom-fil. Vet inte hur det skulle funka.
Fördel: Engelskan för född, död etc kommer gratis, fast övrigt är fortfarande på svenska förstås. Nackdel: klarar mina släktingar av att importera en gedcom-fil? Alla är inte så händiga.
 
3. Ett tredje alternativ är en html-version. Jag har ingen aning om hur man gör eller hur det skulle funka - jag har bara läst i någon tråd här på Anbytarforum om det. Man skall kunna (om jag minns rätt) göra en html-version och bränna ner på en CD, och sedan kan mottagaren öppna via t ex Internet Explorer eller Firefox, och kunna klättra runt i trädet.
Fördel: Alla släktgrenar kommer med, även ut åt sidorna. Nackdel: Det blir helt och hållet på svenska, eftersom Min Släkt gör html-versionen och Min Släkt är helt på svenska (efter vad jag vet).
 
4. Finns det något ännu bättre fjärde alternativ?
 
Hälsningar,
Gunilla

2011-09-25, 19:33
Svar #1

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Du kan bli medlem på www.ancestry.com. Det är gratis så länge du inte vill söka i några dokument. Där kan du bygga upp ditt släktträd och sedan bjuda in dina släktingar så att de kan se din sida. Den finns både i .se och .com variant då trädet visas i olika språk.
/Elin

2011-09-25, 19:41
Svar #2

Utloggad Per-Arne Wisén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 22:42
    • Visa profil
Det går att välja språk för rapporterna i MinSläkt. Danska, Norska och Engelska. Då får man det valda språket på alla ord som född, död, vigd, make med mera, men inte på det man själv skrivit in. Klicka på Egenskaper och välj.
Per-Arne

2011-09-25, 20:46
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
http://wc.rootsweb.ancestry.com/   här kan man ladda upp Gedcom till World Connect  - gratis, funkar utmärkt sedan flera år.
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2011-09-25 20:48)

2011-09-25, 22:31
Svar #4

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag har gjort en CD med databasen lagd i Html och lämnat ut till släkten. Visserligen från Disgen men ändå. De var lite jobb men ganska enkelt. Gjorde en vanlig Word-dokument som startsida med en del text och länkar och det var egentligen det som var jobbet.  
 
Fördelen med en CD man skickar över är att man kan lägga dit en del man inte vill publicera på internet men kanske kan ge släktingar, ex bilder och information om nu levande personer. På Internet kan man dock ofta låsa och lämna access bara till de som har Password.  
 
Nackdelen med en CD är att den inte uppdateras med nytillkommande information. Dock har jag med länkar till min hemsida så där kan också kolla. Den uppdaterar jag kontinuerligt. Men där är inga bilder och information om personer i nutid saknas.  
 
Den som skall använda CDn behöver inte ha något speciellt program för att läsa, en vanlig PC räcker men gärna Word också.  
 
Mvh
ANNIKA
 
(Meddelandet ändrat av annikan 2011-09-25 22:33)

2011-09-26, 19:43
Svar #5

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Tack allihop! Jag ska testa.
 
Glada hälsningar,
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna