ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan han vara dansk?  (läst 533 gånger)

2011-11-27, 21:49
läst 533 gånger

Utloggad Emily Lekman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 22:09
    • Visa profil
För många år sedan efterlyste jag Anders Magnus Gisslander i Småland. Han ska vara född 1761-08-28 (eller 02-22), men var är fortfarande olöst. Anders Magnus Gisslander var jägmästare i Anderstorp (F) och verkar ha tagit sitt efternamn efter Gislaved där hans fru hade sitt ursprung och han själv också verkar ha bott en period. Han dyker upp från ingenstans som fadder 1781. Han bor sedan i Anderstorp fram till sin död 1812. Han och hustrun fick elva barn varav ett par hade lite annorlunda namn som jag redan från början varit fundersam över vad de kan ha kommit ifrån (Alexander, Kristian, Georg, Jordan).  
När jag nyligen började nysta i familjen igen fick jag syn på en notering som säger att en av denne Anders Magnus söner under en tid bott i Köpenhamn. Det var också den första reaktionen jag fick när jag berättade om den här familjen för en vän för flera år sedan men kan han inte vara dansk?. Så min fundering är, hur troligt är egentligen det?
Hur går jag vidare om jag vill ta reda på detta, antar att det är ett närmast hopplöst företag? Jag har ju i så fall ingen aning med varesig län eller socken och inte heller något efternamn mer än att jag skulle kunna gissa på något av sönernas förnamn.
Vet inte om jag lägger det här under rätt ämne nu, är nog nästan lika förvirrad i det som i var jag ska fortsätta jakten på karln.. ;-)

2011-11-28, 18:12
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Visserligen var det vanliga, att svenskar utvandrade till Danmark, men motsatsen förekom också. Du får väl, som vanligt, börja på en punkt, där du redan har hittat honom, och sedan fortsätta på alla tänkbara spår, tills de tar slut. Alltså, vad står det i vigselboken? - Finns det möjligen bevarade husförhörs- eller kommunionlängder? - Det finns väl inga inflyttningslängder eller inflyttningsattester? - Han har inte figurerat i något mål vid häradsrätten, som vittne eller så? - När och var dyker han upp i mantalslängderna?
Vid det laget har du förhoppningsvis hittat det efternamn han hade före Gisslander, och då kan du börja leta i Danmark. Annars har du ett drygt arbete med att följa alla danska Anders Magnus födda 1761 framåt i tiden, tills de flyttar till Sverige. Även ett sådant arbete är dock ändligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna