ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konkurs  (läst 880 gånger)

2013-10-04, 17:09
läst 880 gånger

Utloggad Stig-Arne Sköldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 17:52
    • Visa profil
Hej alla.
Jag söker bouppteckning eller annat arkivmaterial efter ett varv som gick i konkurs i slutet på 1800, kanske -94 eller -95. Varvet hette Vilhelmsbergs Varv, enligt Varfshistoriska föreningen i Göteborg. Varvet skulle ha verka endast under en femårsperiod. Finn det någon vänlig själ som vet hur jag ska söka, eller kanske rent av har uppgifter?
Stig-Arne

2013-10-04, 19:50
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Konkursen kan finnas vid Göteborgs rådhusrätt; till konkurserna här finns register - kanske bara vid Landsarkivet i Göteborg? Lite av ett problem är att varvet låg på Hisingssidan av Göta älv och kan formellt ha tillhört Östra Hisings häradsrätts område. Men även för denna rättsinstans lär det finnas förteckningar över registrerade konkurser.
Hälsningar LarsO

2013-10-06, 16:45
Svar #2

Utloggad Stig-Arne Sköldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 17:52
    • Visa profil
Hej Lars-Olof
Tack för dina upplysningar. Jag visste inte att varvet ska ha legat på Hisingen. Har sökt efter Vilhelmsberg i Svenska orter men bara fått träffar i övriga landet. Min morfars mors man (ej släkt med mig vad jag vet) hette Sethelius och bodde i Göteborg vid sin död så Göteborg passar ju in. Han var troligen del- eller helägare för varvet nämns i hans bouppteckning (han dog själv 1895). Nu har jag något att gå efter. Eftersom du vet att varvet låg på Hisingen så kanske du vet mer om det?
Hälsningar
Stig-Arne

2013-10-06, 20:37
Svar #3

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej igen,
Nja inte mer än att det finns lite uppgifter i Göteborgs stadsmuseums faktarum under rubriken Wilhelmsberg, jag minns inte riktigt men det var nog några foton och kanske även några andra grundaruppgifter/och/eller tidningsklipp.
Hälsningar LarsO

2013-10-07, 09:42
Svar #4

Utloggad Stig-Arne Sköldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 17:52
    • Visa profil
Tack igen Lars-Olof
Nu måste jag ta mig dit och titta
Hälsningar
Stig-Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna