ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landshövdingen process  (läst 782 gånger)

2012-11-29, 19:29
läst 782 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Jag har gjort en förfrågan om detta tidigare för en 10 år sedan men nu hittade jag inte detta inlägg så nu gör jag ett nytt försök. En ana till mig
Anders Andersson Borg f. 18080121 i Norra Solberga (Jönköpings län) gifter sig med en Christina Johannesdotter f. 18140704 i Linderås och d. 18710731 i Adelöf (oxo Jönköpings län). Han skall ha övergett sin hustru, så äktenskapet var väl troligtvis inte lyckligt. Jag har via en släkting fått till mig att det blev en process med landshövdingen 1855, troligtvis gällande äktenskapet???? Var kan jag hitta detta material?

2012-11-30, 13:48
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Pia!
 
Så fort det handlade om äktenskap var det till biskopen man vände sig till (i detta fall alltså Domkapitlet i Växjö och dess s. k. konsistorium, en sorts kyrklig domstol där biskopen var ordförande). Det var prästernas uppgift att se till att äkta makar höll sams och att allt gick rätt till i samband med församlingsbornas äktenskapliga samlevnad, och biskopen var ju prästernas chef. I många fall (om det krävdes någon mer avancerad utredning, såsom för otrohet, om äkta makar övergivit varandra etc.) sändes ärendet vidare från biskopen till aktuell häradsrätt eller rådhusrätt, innan domkapitlet kunde utdöma någon skilsmässa eller beslut.
 
I vissa fall, om domkapitlet inte kunde få tag på någon av de äkta makarna (som i ditt fall?) eller om inblandade personer trilskades, kunde man be om Konungens befallningshavandes kraftiga handräckning - då vände sig domkapitlet eller härads-/rådhusrätten till just landshövdingeämbetet, Konungens befallningshavande i länet. Kan det vara just så man ska tolka landshövdingens inblandning i fallet med Anders Andersson Borg och Christina Johannesdotter? Jag har forskat en hel del kring just äktenskapslagstiftning i Skåne och Blekinge 1650-1900 (kanske gäller annorlunda för Småland?), och de enda fall där landshövdingeämbetet varit inblandat i ett regelrätt äktenskapsmål är just i form av denna kraftiga handräckning. I vissa fall har dock Kungl. Majestät blandats in, om t. ex. en dom har överklagats, men i så fall har de vänt sig direkt till domkapitlet, och inte gått via landshövdingeämbetet.
 
Puh, det blev kanske lite rörigt men jag hoppas att det ska gå att förstå ändå.  Både Domkapitlets i Växjö arkiv, den aktuella häradsrättens arkiv och landshövdingeämbetets arkiv (för Jönköpings län) förvaras på Landsarkivet i Vadstena.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-02, 20:56
Svar #2

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Marcus!
Ett oerhört utömmande svar. Nu fattar jag mycket bättre och nu blir det leta av i Vadstena. Jag tror faktiskt att jag har frågat där uppe men ibland är det lite si och så med vem man pratar med. Ha en fortsatt trevlig helg! Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna