ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mysteriet kring Olof Andersson och Brita Andersdotter  (läst 922 gånger)

2007-06-17, 01:21
läst 922 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Enligt husförhör på de nämnda personernas äldre dar skall de ha blivit gifta 1818. Olof född omkring 1790 (i vissa fall 1789,1788 mm.) i Karlskoga och Brita född 1794 i Nora.
 
Paret får sitt första barn, Brita Stina, 1819 i i Ervalla. De årterfinns på GID: 454.22.59700 som tjänstefolk i Hult, Ervalla (T).
De står som inflyttade 1818 ifrån Nora, alltså samma år som jag vet att de skall ha gift sig. Jag hittade en vigselnotis på GID:2317.27.73700 som stämmer bra. Där står det att paret bor i Schärmarboda, men den enda person som stämmer överens där är en Olof Andersson på GID:2317.88.13000, men han är inte gift. Antagligen är detta samme Olof jag letar efter fast före giftermålet. Hursomhelst står det att han flyttar 1813 till Axberg, där hittade jag honom på GID:2242.35.31500. Det husförhöret täcker åren 1806-1814. Olof flyttade dit 1813, och eftersom det inte står någon ant. om utflyttning borde han finnas med i nästa husförhör - Men icke.
 
I vigselnotisen står också att Britas giftoman är fadern Anders Ersson vid Nyberget. Nyberget har jag hittat i både Lindesbergs förs. och Nora förs. men jag fick ingen lyckoträff där heller.
 
Så, hur ska jag nu göra? Det enda jag har kvar att gå på är antagligen att leta igenom födelsenotiser på de båda, men eftersom det finns så många med samma namn blir det ett evighetsletande. Dessutom stämmer säkert inte födelseåren jag har heller.
 
 
Finns det någon som vill försöka hjälpa mig eller bara ge ett tips så uppskattas det.
 
Mvh Fredrik

2007-08-14, 00:33
Svar #1

Utloggad Anne-Marie Lloyd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-06-24, 21:27
    • Visa profil
Hej!
Jag har noterat en Anders Ersson samt hustru Catharina Ohlsdotter som dopvittnen i Lindesberg 18040605  C1:II.
Båda uppges komma bo i Nyberget. Barnet som föds heter Petter, föräldrar Torparen Petter Persson och dess hustru Cathrina Jansdotter på Nyberg ägor.
 
Vet inte om detta möjligtvis kan hjälpa dig, du kan ju kanske kolla om du hittar denna Anders Ersson i husförhörslängden under Nyberget och se om du hittar en dotter Brita född 1794.

2007-08-28, 17:15
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Anne-Marie,
 
Kan inte hitta Anders Ersson med hustru vid Nyberget.  
Har letat igenom födelseboken i Nora förs. efter Britas födelsenotis, men utan större framgång.
Bara ett barn under 1790-1799 har en far som heter Anders Ersson. Barnet till denne heter Margareta och dör strax efter födelsen (efter en koll i hfl.)
Ingenting verkar stämma..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna