ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mystiskt legalisationsbevis  (läst 936 gånger)

2013-04-27, 00:51
läst 936 gånger

Utloggad Jill Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 19:11
    • Visa profil
Jag har ett litet mysterium som jag skulle vilja få hjälp med.  
Jag undrar vad som är den egentliga historien kring min mormors födelse.
Min mormor Siri föddes 1910 i Uppsala, som oäkting.
Hennes mamma hette Helfrid Wennström.
Ett år efter att Siri fötts gifter sig Helfrid med en man som heter Fritz Leonard Eklund.
Ett år efter detta giftermål får paret en dotter.
3 år efter att denna dotter fötts, 4 år efter att Helfrid och Fritz gift sig, och 5 år efter att Helfrid fött oäktingen Siri (min mormor alltså), så erkänner hennes föräldrar henne ''såsom vårt före äktenskapet sammanaflade barn''.
Varför tar det så lång tid innan de erkänner detta?
Så som jag ser det, så har Helfrid och Fritz ett förhållande, Helfrid blir gravid, min mormor föds, barnet står som oäkta med fader okänd, trots att Fritz egentligen INTE är okänd.
Men trots att de gifter sig ett år efter Siris födelse, så tar det hela 5 år innan ett legalisationsbevis läggs in vid Siris födelse i kyrkoboken och Fritz blir inskriven som far.
Är det någon som har någon idé om varför det tog så lång tid att erkänna min mormor som äkta?
Föräldrarna hann både gifta sig, få ett till barn och låta totalt 5 år gå innan de skred till verket.
Kan det vara så ''illa'' att Fritz inte ALLS är min mormors pappa, men att han efter 5 år med henne och hennes mamma i princip kände sig som sådan och ''adopterade'' henne?
Hur vanligt var det med fall som detta?
Teori, någon?
*Källa till legalisationsbeviset, från ADOnline:  
Uppsala Domkyrkoförsamling Ca:18 (1905-1910) b.4270/s.393a
/Jill

2013-10-07, 13:47
Svar #1

Johan Lindberg

Att icke-biologiska fäder erkände barn, som egentligen inte var deras, förekomm säkert i viss utsträckning. Jag har själv ett exempel från min egen släkt, där dottern, som vuxen, fick veta av sin åldrade mor att fadern inte var den biologiske, trots att denne, ett år efter att dottern fötts, erkänt dottern som sin egen. I det fallet var den biologiske fadern en man, som moderns familj inte ville att deras dotter skulle gifta sig med.
 
Det behöver inte betyda att så behöver vara fallet med din mormor - och hur det ligger till med ditt exempel kan jag dessvärre inte svara på - men det ger åtminstone svar på en av dina funderingar. Det är ju inte heller säkert att din mormor visste om hennes far var den biologiske eller inte, även om hon själv hade den ena eller andra uppfattningen.
 
Hur förhöll sig din mormor personligen till frågan?

2013-10-07, 15:01
Svar #2

Johan Lindberg

Jag ser nu att Helfrid Eklund, enligt födelseboken, är född 4/1 1893. Hon var alltså bara sjutton år, då hon födde din mormor. Fick man gifta sig så ung vid den här tiden?

2013-10-07, 18:15
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Vigselåldern för kvinnor höjdes 1892 från 15 till 17 år!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna