ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika uppgifter i Husför och Födelse boken  (läst 1357 gånger)

2005-10-20, 07:29
läst 1357 gånger

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett problem som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med.
Min farmor's mor var Elsa Jönsdotter från Verum, Kristianstad Län. I husförslängden 1871-1875, Osby, Kristianstad Län, hittar jag henne, gift med Truls Olsson. Hennes födelsedag är där 11 Juli, 1846 i Verum (GID 1453.42.61700). Samma dag visas på alla efterföljande husförhör.
När jag försöker hitta hennes födelse i Verum Födelsebok 1824-1862 så är det enda barnet med namnet Elsa som jag kan hitta född den 5 Juni 1846 till Jöns Jönsson och Sara Nilsdotter (GID 1871.35.51400). Samma uppgifter finns in DDSS. Denna Elsa finns också i husförslängden Verum 1846-1850 med samma födelsedag (GID 1871.29.88000).
Så frågan är då: är Elsa Jönsdotter född den 5 Juni, 1846 den samma som Elsa Jönsdotter född den 11 Juli, 1846 och i så fall vilken källa ska man lita på? Eller har jag gått fel någonstans?

2005-10-20, 09:58
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Problem av detta slag är mycket vanliga. Vid alla flyttningar och vid uppläggning av varje ny volym av husförhörslängden skrev prästen av namn, hemvist och födelsedata från en källa till en annan. Det kunde lätt bli fel, beroende på en mängd olika orsaker: dålig penna, bläckplump, dålig belysning, han läste på fel rad, ... Den mest populära, men kanske minst vanliga orsaken, är att prästen var onykter.
 
I Ditt fall är det troligt, att Du har rätt person i Verum eftersom födelsedatum ligger mycket nära. Men man kan inte dra en säker slutsats ur detta. Det är ju inte säkert, att just datum har blivit fel på det mest näraliggande sättet. Det kan ju också vara platsen eller årtalet.
 
För att bli säker bör Du följa Elsa i Verum från födelsen framåt i tiden. Har Du tur finner Du att hon gifter sig just det rätta året. Har Du otur, dör hon som barn och har Du riktigt stor otur försvinner hon spårlöst redan före det antagna bröllopet. Jag tror, att det är sådana här saker som gör att släktforskare kallar sig forskare.
 
Om/när Du har fastställt att Elsa som föds 5 juni är densamma som gifter sig med Truls Olsson, skall Du ange hennes födelsedatum enligt födelseboken. Det finns ingen anledning att misstro den uppgiften.
 
Obs: Jag har inte granskat källorna, utan endast använt Dina uppgifter.
 
Per Thorsell.

2005-10-20, 10:05
Svar #2

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej Ernst,
om du följer Elsa-06-05 framåt, vilket du säker gjort, så ser du att hennes far dör och att hon flyttar med modern och några halvsyskon till Ekeröd. Som piga flyttar hon sen till Stafstorp och Truedatorp varifrån hon redan 1863-10-28 (#22) flyttar till Osby!
Efter lite turer där, bl a Sibbarp, Malshult och Hastaröd återvänder hon 1866 till Verum och finns fram till 1867 på Hörlinge, p 137.
 
Hfl saknas ju för de kritiska åren 68-73 så hur hon då flyttar går ju inte att se men modern Sara m fl bor kvar i backstugan på Ekeröd #1 enl Hfl 1873ff.
 
Genom flyttningsböckerna för Osby och Verum annex så ser du att Elsa-07-11 flyttar från just Ekeröd till Osby.  
Så nog är det bestickande att tro Elsa-06-05 och Elsa-07-11 är samma kvinna.
 
Vad jag kan se på NAD så finns ju flyttningsattesterna kvar, dock inte mikrofilmade, men ett besök på arkivet är nog det enda som behövs för att med säkerhet knyta ihop säcken.
 
mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2005-10-21, 06:23
Svar #3

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Per och Nils,
Tack så väldigt mycket för era svar! Informationen om böckerna och flyttnings uppgifterna är mycket intressanta, mer så för jag började min skolgång i Ekeröd i '52! Besök på arkivet får nog vänta ett tag - det är långt dit från Vancouver, Kanada.
 
mvh
Ernst

2012-04-07, 20:43
Svar #4

Utloggad Susanne Harris

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-06-24, 10:25
    • Visa profil
Hej!
Jag har en person som har tre olika födelsedatum. I födelseboken står det att han är född 22 januari 1849. Några husförhörslängder senare står det 28 januari 1849, och när han sedan gifter sig så är födelsedatumet 13 februari 1849. Jag har kollat flera gånger och det verkar vara samma person. Han har ett väldigt vanligt namn, Anders Ersson/Ericsson men i födelseboken finns det ingen annan som passar in varken samma år, året innan eller året efter så uppgiften där verkar vara riktig.  
Den person som vid giftermålet (både i husförhörslängden och vigselboken) har födelsedatum 13 februari står på sidan efter fadern i husförhörsboken(och denne Anders är då över 40 år), så det verkar troligt. Kanske det är en ihopblandning med en bror som har födelsedatum 13 februari?
 
Ska jag bara anta att det är en och samma person, och är det födelsebokens datum jag ska gå efter?

2012-04-07, 23:05
Svar #5

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Susanne
Den uppgift som är noterad närmast händelsen är nog mest troligt rätt, i detta fallet det som står i födelseboken.  
Sedan måste du förstås, som du noterat, säkerställa att det verkligen är samma person.  
 
Sammanblanding av datum med syskon har jag också varit med om.  
 
Det var nog inte lika viktigt förr att hålla reda på när någon var född exakt.  
 
Det är mina erfarenheter, kanske har andra sett liknande eller tvärtom vill protestera?  
 
Mvh
ANNIKA

2012-04-08, 10:37
Svar #6

Utloggad Susanne Harris

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-06-24, 10:25
    • Visa profil
Tack Annika!
Eftersom jag inte hållit på så länge med släktforskning så var jag lite osäker, men det kändes som om det var en och samma person. Jag ville bara ha bekräftat att det förekommer att en person kan, enligt kyrkböckerna, ha olika födelsedatum. Jag har varit med om det tidigare men då har det varit mer uppenbart att det är rena felskrivningarna,här var det mer oklart.

2012-04-08, 21:30
Svar #7

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej
I Sunnes födelseböcker och i Hfl:er kan det misstämma på upp till 10 år :-)
Med vänliga hälsningar.

2012-04-08, 21:37
Svar #8

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Ernst!
Jag vet inte om du fortfarande följer tråden eller själv har hittat det men det är utan tvekan så att dina bägge Elsor är samma person.  
En titt i Osby lysnings- och vigselbok (C:9 sid 33) ger:
1873 årsnummer 14, lysningsdag augusti 24.
Smeden Truls Olsson och Pigan Elsa Jönsdotter, bägge från Sibbarp. Han född 1836 och hon 1846.
Bruden avlämnade sin moders Enkan Sara Nilsdotter i Ekeröd av Verums socken skriftliga tillåtelse till äktenskapet.
 
mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna