ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta son - Bouppt saknas. Vad göra?  (läst 878 gånger)

2009-09-11, 11:33
läst 878 gånger

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Johan August Johansson, född 1859-12-03 i Locketorp är oäkta son till Cajsa Lisa Larsdotter... Cajsa gifte sig senare med en Johannes Jakobsson och fick fler barn.
Tyvärr har jag sökt en bouppteckning på Johannes men det fanns ingen enl Landsarkivet.
Hur ska jag nu få reda på faderns namn?
 
Finns det fler källor på nätet man kan kontrollera först eller måste man titta i domboken på landsarkivet?  
 
Mvh Marie

2009-09-11, 20:49
Svar #1

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan rekommendera domboken, har löst några sådana fall med hjälp av denna. Det finns garanterat med aktuellt år eller följande. Huruvida det finns andra källor kan jag inte svara på
 
Bengt

2009-09-12, 08:19
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Oäkta barn födda så sent bör inte finnas omnämnd i domboken om inte det blev någon tvist om krav på barnuppforstingsbidrag. Förmodligen har barnet ingen arvsrätt efter fadern och det är född oäkta och inget testamente finns. Det gäller nog även om modern gifter sig med fadern.
 
Det är nog större chans att hitta uppgifter i bilagor till födelsebok. Ev. krav om barnuppfostringsbidrag i barnavårdshandlingar. Han föddes ju i skarven då det kan finnas uppgifter hos den borgerliga kommunen (kommunarkiv). Barnmorskeböcker kan ev. berätta vem fadern var (landstingsarkiv).

2009-09-12, 08:27
Svar #3

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Okej. Tack för tipsen!
 
Dessa uppgifter finns inte tillgängliga någonstans på nätet då, utan endast på Landsarkivet i Göteborg?  
mvh Marie

2009-09-14, 20:57
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hur långt tillbaks finns barnmorskeböcker? Är mest nyfiken på Vadstena kring 1830
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna