ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av kyrkböcker  (läst 676 gånger)

2012-10-19, 17:07
läst 676 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Sitter med ett klurigt problem.
Gör register till födde, vigde och döde som sedan ska in i Förbundets presentationsprogram.
Frågan är vilket län man ska ange.
Problemet är följande, och rör bl.a. Nysunds socken:
 
Halva Nysund hörde tidigare till Värmlands län och andra halvan till Örebro län.
1923 överfördes hela Nysund till Örebro län, dvs efter de år registreringen omfattar.
Från 1852 är ministerialböckerna i två delar - en Värmland och en Örebro.
Några böcker innan detta har delade län i samma bok.
Men de tidigaste böckerna gör ingen skillnad mellan Värmland och Örebro.
Ort anges heller inte alltid, så omöjligt veta vilken del det gäller.
Kyrkoarkivet är numer katalogiserat i Örebro län.
 
Hur katten ska man ange län i ett sådant här fall?

2012-10-19, 21:28
Svar #1

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej Gunnar,
 
En möjlighet vore att lägga upp det såsom tillhörande det ena länet, men ha någon form av hänvisning ifall du letar i det andra länet.
 
Nu vet jag förstås inte riktigt hur det är upplagt, så mitt förslag kanske inte funkar. Men jag hoppas du förstår min tanke. Vi har något liknande på mitt jobb. Om man i datorn letar efter dokument från 2007 avseende event Xyz, så går du förstås in under mapp Xyz och öppnar mapp 2007. Då hittar du bara en hänvisning se mapp 2007 under mapp Abc (detta eftersom materialet är hänförbart både till Abc och ZXyz).
 
Hälsningar,
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna