ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rätt föräldrar eller inte?  (läst 626 gånger)

2004-05-14, 17:44
läst 626 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Vi är några stycken som har kört rejält fast när det gäller en av våra anor. Hon hette Kjerstin Eriksdotter och dog 1844-07-05 i Algustrum. I dödboken står att hon var 79 år och 9 månader när hon dog vilket borde betyda att hon var född omkring 1764. Genom hfl, födelsekort och testamenten har vi lyckats ta reda på hon var född 1764-09-19 i Västra Sörby, Högsrum, att hennes far hette Erik Eriksson född omkring 1731 och att han var ifrån Karås, Räpplinge. Erik dog 1816-11-08 i Västra Sörby, Högsrum ca 85 år gammal. Hennes mor hette Maria Månsdotter f. omring 1727 i Västra Sörby, Högsrum och d. 1772-11-29 i Västra Sörby, Högsrum 45 år gammal. Nu försöker vi spåra föräldrarna till Erik Eriksson och Maria Månsdotter. Vi har hittat en Erik Eriksson född 1732-05-21 på Borgholms malm som mycket väl kan passa, detta med en far som hette Erik Sunnercrantz och en mor som hette Brita Persdotter. Tyvärr var denne lille Erik född utom äktenskapet och fadern försvann tydligen strax efter födseln tillbaka till sin hemkommun och gifte sig med en annan. Hur kan man om det över huvud taget är möjligt kontrollera att Erik Sunnercrantz och Brita Persdotter är de rätta föräldrarna? Husförhörslängderna börjar inte förrän 1786 för Räpplinge där också hfl för Högsrum finns med. Finns det någon som har några tips?
 
En konstig sak är att i testamentet efter Erik Eriksson står att han hade betalt likstol för en hustru Lindwall som var gift med en prost Forsman? Vad jag förstått betalade man endast likstol får någon man var släkt med, men om det fanns något släktskapsförhållande mellan hustru Lindwall och Erik Eriksson vet jag inte. Jag vet att det står om prostparet i Kalmar stifts herdaminnen men dem jag tyvärr inte tillgång till just nu.
 
 
Mvh
Birgitta

2012-11-14, 00:14
Svar #1

Utloggad Marika Lagervall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 23:03
    • Visa profil
    • www.nojesdans.se/marika/
Hej!
 
Nu är det ju ett tag sedan det här var aktuellt, men jag chansar och skriver ändå till Birgitta Ohlsson ovan. Har du lyckats komma längre och ta redan på släktskapet mellan din Erik Eriksson och Erik Sunnercrantz? Jag är själv ättling till ett av Erik Sunnercrantz senare barn och skulle gärna vilja hitta mer information om släkten. Har försökt följa den oäkta sonen på Öland, men kom själv ingen vart och hade inte så mycket tid att titta i alternativa källor.  
 
Hör gärna av dig till marika.lagervall@gmail.com om du har hittat något du vill dela med dig av eller är nyfiken på vad jag hittat!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna