ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt i USA  (läst 2445 gånger)

2009-02-06, 13:27
läst 2445 gånger

Utloggad Solvig Aldorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-02-23, 13:09
    • Visa profil
Hej!
Jag har försökt i många år att hitta en dotter till en släkting till mig som föddes i Carbonn Cliff Rock Island Illinois. Jag vet hans födelsedata och när han dog och var han dog. Vet ochså namnet på hans föräldrar och hans fru och att de fick en dotter. Det är henne jag vill ha uppgifter om. Vet ej hur jag går vidare.
 
Tacksam för svar..
Vänligen Solveig

2009-02-07, 09:12
Svar #1

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej Solvig!
Lägg ut en efterlysning under Usa och delstater med det uppgifter du har så kanske du får svar.
Mvh Rigmor

2009-02-07, 11:59
Svar #2

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Eller prova med en efterlysning i forumen på ancestry.com

2009-02-08, 10:09
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Genforum.genealogy.com  har också den möjligheten.

2009-02-09, 12:05
Svar #4

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Är ny som forskare och undrar hur man gör för att få veta mer om min Sagers öde i USA.
Vet som sagt bara att min Claes August Sager f.1851 Korsberga Jönköpings Län. Utvandrade från Aspö Blekinge Län omkring år 1891 till Amerika.
 
Tacksam för hjälp
Mvh Ylva

2009-02-09, 12:14
Svar #5

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
EMIBAS
 
 
Post 386433
 
Sager Johansson, Klas August
Arbetare (frånskild man)
 
f. 13/7 1851 i Jönköpings län (Småland)
 
Utvandrad 23/5 1891
från Aspö 77, Aspö, Blekinge län (Blekinge)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 693
 
Emibas emigrationsakt: Aspö K 1891 004
 
fortsatt sökande får ske via i första hand betaldatabaser.
 
Men: Har du kollat ev. föräldrars bouppteckningar, om de nu dog efter att Claes farit? bouppteckningar efter barnlösa syskon, mor-och farbröder med mera kan ge upplysning om adresser.
Vi får hoppas att han använder Sager i USA  
 
(Meddelandet ändrat av rannug den 09 februari, 2009)

2009-02-09, 12:21
Svar #6

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Månne en syster? Man bör kanske chansa på Massachusetts till en början med.
 
Efternamn:   SAGER
Förnamn:     ANNA G
Ålder:       39            Kön: K
Född: 1854/1855
Församling:  KORSBERGA    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1894 08 03
Destination: ROCKPORT MASS
Medåkande:   NEJ
Källkod:     54:97:643
 
 
(CD Emigranten Populär)

2009-02-09, 12:34
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Om vi nu fortfarande tänker oss att Anna är systern - så bra om du vill kolla! - så ser det ut så här
 
i  Emigranten Populär för resa nr 2:
 
Efternamn:   SAGER
Förnamn:     ANNA
Ålder:       48            Kön: K
Född: 1854/1855
Församling:  KORSBERGA    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1903 09 04
Destination: WORCESTER MAS
Medåkande:   NEJ
Källkod:     74:245:41014

2009-02-09, 12:46
Svar #8

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Nu lägger i alla fall jag ner arbetet. Det har ju förts diskussion för två veckor sedan om detta. Varför inte säga det när man påbörjar ny diskussion?
 

2009-02-09, 13:22
Svar #9

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Tack så mycket för hjälpen!
Och ursäkta att jag inte nämnde det att jag sökt förut, vet inte hur jag skulle refererar till det gamla inlägget samt att jag fick bara svar om hans syster. (Trodde jag lagt sökandet på fel sida)
Har varit ute på de olika sökvägarna men vet som sagt inte hur jag ska göra där, är det gratis att lägga in sökning av personer på de sidor du nämner eller? Hur skriver man på engelska så att det blir rätt, nämner man bara att man söker släktingar efter SAGER?
Har bl.a varit ute på en del och fått träffar om jag söker på ex: SAGER men de är ju massor och sedan om man ska få fler uppgifter måste man betala m.m. samt att sökvägarna är risk för virus.  
Trodde det fanns de som hade nerladdad eller en cd med information om utvandrade personer som kanske kunde ge mig svar, därför min undran.
 
Vad är det som säger att han kom till samma ställe som hon, de reste ju inte samma år. Ska man antaga det?
Var hittar jag boupptäckningarna, har bara AD-Online nu och är inte hemma ännu på hur man söker informationen i den ännu.
Eller finns det någon CD på det också eller sökvägar eller kan man söka här i AF om någon har tillgång till någon sådan information.
 
Ville ju bara höra om som sagt var någonstans släkten tog vägen och om de blev kvar där.
 
Med vänlig hälsning Ylva

2009-02-09, 20:25
Svar #10

Kerstin Thölix

Bouppteckningar kan du beställa kopior av från landsarkivet i Vadstena www.statensarkiv.se./default.aspx?id=2501&refid=1196

2009-04-13, 18:06
Svar #11

Utloggad Christina Rönnholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 02:12
    • Visa profil
Efterlysning !
Hej,
Jag har sökt efter min mormorsmor i åratal : Edla Emilia Grönros /namnet stavat med ett o i passat/og Grund född 14.06.1855 i Hammarland,Åland vigd 01.02.1874 vid Gustaf Wilhelm Grönroos född 14.01.1842 i St.Marie ,Finland död 04.01.1903 prästgårdstorpare.
Edla Emilia utvandrade ensam till Amerika enl arkivet för Göteborgs poliskammare vol.EIX:36:228:5176 år    
1888 den 29 juni ombord på fartyger Romeo med destination Hull,England,men  där upphör också alla spår,för pass-
myndigheten uppgav hon Stillwater som destination.
I Liverpool uppger man att alla böcker för det året brunnit.
Jag har personligen sökt hos Mormonerna i New York utan resultat ja jag har sökt och sökt och hittat en syster till henne och systerns familj och besökt dem men de nulevande har ingen somhelst vetskap om ngn syster till deras anmoder. Edla Emilia förblir en gåta och den pinar mig hela tiden det käns som om hon   ständigt påminner mig  och tvingar mig att hitta henne.
Vad jag däremot har hittat är ett fotografi taget i Brooklyn ,NY av en kvinna , på baksidan står det skrivet Ellas mor Ella/Edla Alina Ingeborg kallad Ella var henneskvarlämnade dotter/  Jag har letat och letat i ,passagerarlistor från 1888  i alla upptänkliga register men icke.Man talade inte så mycket om henne inom familjen när jag var barn det lät  väl inte så bra att en kvinna torparhustru och tonårsmor lämnade make och barn för ett förhoppningsfullt bättre liv i Amerika, vilket redan då väckte min nyfikenhet.För mig har hennes öde blivit tvingande att hitta henne.Hon kanske bytte namn och Gud vet gifte om sig. Finns det ngn som kan ge mig ett gott råd om hur jag skall hitta henne vilket skulle göra mig
överlycklig.Eller kanske ngn känner igen henne som emigrant från Storfurstedömmet Finland via Göteborg.}
Hälsar och hoppas
Christina

2009-04-13, 21:35
Svar #12

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Detta är inte ett svar på vart hon tog vägen, men det kom en 33-årig kvinna till New York med skeppet Wisconsin den 18 juli 1888. Efternamnet är inte helt lättläst, men kanske står det Gronroos. (Enligt Ancestry / New York Passenger Lists skulle hon heta Edla Gaomoas, men det måste vara en felläsning.) Problemet är bara att hon anges komma från Ryssland.
 
Bengt Johansson

2009-04-14, 14:11
Svar #13

Kerstin Thölix

Det kan nog hända att du har träffat rätt i alla fall Bengt, för det hände inte alltför sällan att de skrev att de finlänska emigranterna kom från Ryssland istället för från Finland, beroende på att Finland ju då var autonomt gentemot Ryssland.

2009-05-15, 12:24
Svar #14

Utloggad Christina Rönnholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 02:12
    • Visa profil
Nyss hemkommen fr Budapest, tittade jag för säkerhets skull efter om ngn hade svarat på min efterlysning,van som jag var vid att alltid få ett negativt svar:hittas inte, finns inte, stannade kanske kvar i England/osv.
Jag är överlycklig, tack skall du ha för att du är observant och såg hennes namn, är det en passaserarlista fr NY hamn som kaptenerna var skyldiga att upprätta ? Vad hette rederiet ?
Jag har tittat efter alla möjliga och omöjliga stavningar men inte Gaomoas och jag som trodde att det inte var något fel på
min fantasi jag har t.o.m sökt henne på hennes flicknamn, att det står Ryssland förstår jag, Finland var Ryskt Storfurstedömme efter
Finska Kriget 1808-1809 då Sverige förlorade sin Östra Rikshalva till Ryssland.
Jag nämnde att jag hittat Edla Emilias syster hon emigrerade också till Amerika långt senare, men som sagt den familjen känner inte till ngt
om  anmodern , annat än att hon utv. fr Hammarland på Åland till Amerika vi har besökt varandra och de har letat men inte hittat
ngt om Edla Emilia,
Det känns fantastiskt och  mycket bättre nu men men hur skall jag hitta henne /på fotografiet av henne  finns fotografens namn och adress:
Brooklyn,NYC.
Jag säger som i Utvandrarna jag kann knappt tya mig hur skall jag nu hitta henne ?Ngt tips av er som kan.
 
Hälsar barnbarnsbarnet Christina.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna