ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strategi och tips  (läst 656 gånger)

2012-01-08, 16:03
läst 656 gånger

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Jag har gått bet på en ana till mig som föds i Säfsnäs 16 februari 1772, (Arkiv Digital)Säfsnäs A1:3 sid 60. Anna Jonsdotter. Hon flyttar med sin mor kerstin Nilsdotter till Norrberke och sedan till Söderbärke A1:8b sid 188 , men sedan ska de flytta till Nohr men då är Anna borta och bara hennes mor kvar under perioden Söderbärke AI:9 a sid 343 1789-1795. Anna återfinns 1794 som gift med Per Larsson Boberg och då har modern anslutit sig Hedemora AI:11c (1790-1800) sid 232. Även hennes far Johan Larsson förvinner.....
Alltså Anna är borta som 10-åring fram tills dess att hon gift sig som 22 åring. Hennes man född i Lexsjöbo/Zackristorp är också borta från 1778 då det står att han far till Stockholm, fram till giftemålet 1794. I Hedmora har det inte skrivits in ankomstår eller ankom från. Det verkar inte heller som om farföräldrarna har förbarmat sig.
 Vilken strategi ska man ha? Plöja hela Hedemora,Söderberke, Norrberke m.
 
Tack på förhand

2012-01-08, 19:57
Svar #1

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Finns det inga anteckningar i husförhörsboken om vart hon kan ha tagit vägen? Kanske är hon skickat till någon släkting och levt med dem utan att det tagits upp i någon flyttningslängd. Jag stötte på en liknande händelse när jag forskade. Det handlade om en tioårig pojke. I husförhörslängden där modern var skriven fanns en anteckning om att han vistas hos Hasselqvists svåger i Börstil. Så han bodde uppenbarligen i Börstil, men han finns inte med i husförhörsboken hos nämnda familj. Varför vet jag inte, och hittar du ingen anteckning så kanske det inte går att få veta var din släkting fanns under de åren.
Hälsningar
Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna