ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskon till farfar född 1837  (läst 905 gånger)

2013-11-22, 21:50
läst 905 gånger

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
var ska jag söka och vem ska jag söka på för att hitta om min farfar hade några syskon
 
tacksam för ett gott råd

2013-11-23, 07:40
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Skaffa faderns bouppteckning eller följ familjen genom husförhörslängderna

2013-11-23, 20:40
Svar #2

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
tack husförhörslängderna vet jag var jag finner/ så vitt jag förstår är det upplagda socken efter socken men var  i vilka arkiv hittar jag bouppteckningar
 
det är egentligen farmors far jag undrar om han hade syskon . ska jag då leta på farmorsfars fars och mors boupptäckning-
jag är nybörjare men jag har fått fram massor genom att rådfråga här i anbytarforum- det är jättebra-
boupptäckningar skrivs i socken man dött i eller ?? och om  de inte ägde nåt då blev det kanske inte nån boupptäckning.
gjorde man boupptäckningar på båtsmän occkså
 
tack jag som sväljer kunskap i storamått

2013-11-23, 21:01
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Marifa
AD online har vissa bouppteckningar. Annars kan man beställa från landsarkiv. Det går inte att ge dig mer detaljerade råd utan att veta vilken socken du talar om.
Men varför inte börja med att utifrån farfars födelse följa honom och han familj i husförhörslängderna? Har man otur kan man behöva leta igenom en hel HFL eller flera. Desto roligare brukar det vara när man får napp.
Stig

2013-11-26, 09:31
Svar #4

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
Tack. jag ska leta på Arkiv Digital till att börja med för jag har en månads tillgång till det.   Då blir det husförhörslängder  och bouppteckningar. sen är det  bara att leta vidare i föräldrarnas födelsesocknar.  Vad det ska bli intressant- så ska jag nån gång pröva att beställa från landsarkivet. Jag ser fram emot en spännande forskarmånad. Tack Stig.

2013-11-26, 12:20
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Grattis Marifa - du har skaffat dig en trevlig hobby som aldrig tar slut. Hör gärna av dig igen om du vill ha någon hjälp
Stig (som bor i Sikhjälma på sommaren)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna