ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp och gårdsforskning  (läst 2787 gånger)

2003-10-11, 15:07
läst 2787 gånger

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hejsan. Är det någon som vet hur man forskar på gamla soldattorp? Vi har i sommar blivit med ett och det skulle vara så roligt att kunna forska tillbaka och se vilka människor som levt där och hur.

2003-10-11, 18:17
Svar #1

Mikael karlsson

Du får väll ta och följa torpet genom Husförhörslängderna då får du ju personerna som bott där.och även följa i de millitära rullorna...

2003-10-11, 22:15
Svar #2

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
En bra början är husförhörsböckerna, födda, vigda och döda. Sedan kollar man de militära handlingarna först generalmönsterrullorna som börjar i slutet av 1600-talet till cirka 1885. Efter detta finns de sista soldaterna i stamrullor ej microfilmade utan finns i orginal på Krigsarkivet. För att få veta soldatens kommenderingar så gäller Handrullor, kommenderingarnas längd=brödmönsterrullor. Endast original Krigsarkivet. Därefter synprotokoll på soldatorpet även det Krigsarkivet kanske finns det även på Krigsarkivet något soldatkontrakt kvar för detta torp.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2003-10-11, 23:20
Svar #3

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hej igen,
Jag tackar Mikael och Elisabeth för er information.Jag ska följa era råd och se vart jag hamnar.Det känns verkligen spännande att eventuellt få reda på vilka som bott där tidigare. Återigen, Tack..
Iréne

2011-12-03, 10:27
Svar #4

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 18:46
    • Visa profil
Hej!
Jag har försökt kartlägga alla som bott på ett visst torp från tidernas begynnelse men inte hittat något bra sätt att dokumentera arbetet. Uppgifterna finns nu upplagda i Excel men jag har även försökt att använda Min Släkt. Alla släktforskarprogram är ju upplagda för att kartlägga människor, inte gårdar. Finns det någon som kan ge ett tips på något bra sökbart program som skulle kunna användas för ren gårdsforskning?
Mvh/Wei Öhlund

2011-12-03, 11:16
Svar #5

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Ett bra program för detta ändamål (torp och hemman etc)  med sin tabellform är Anarkiv 7.1
Se www.anarkiv.se
 
Vänligen
Susann

2011-12-03, 12:18
Svar #6

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Eller varför inte DISGEN ett fullt utbyggt program för registrering av socknar-gårdar-torp-personer och som också lär vara billigare.
Stig

2011-12-04, 08:23
Svar #7

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Gå till biblioteket och med fjärrlån be biblioteket ta hem Horda övre rote och Skaftarps rote, utgivna av Rydaholms Hembygdsförening. Där kan du se hur vi har följt varje gårds och torps boende där det har varit möjligt - från början och till våra dagar. För torpen har det blivit fram till sista boende.
 
Mvh/Rune

2012-01-07, 19:33
Svar #8

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Jag håller på att kartlägga vilka som bott på torpen i min hembyggd. Vilka torpen är och var de är / var belägna, har jag någotsånär klart för mig och också vilka som varit torpare. Problemet är att reda ut på vilket torp en viss person har bott. Uppgifter om torpare har jag tagit från Husförhörs-längderna. När det gäller senare delen av 1800-talet och framåt har jag kunnat koppla personerna till rätt torp med hjälp av äldre personer från bygden, som känt till var dessa bott. Sedan har jag i vissa fall kunnat ta mig bakåt till äldre tider, genom att se i kyrkoböckerna när kända personer flyttat in, när andra redan bor på torpet osv. Ju längre bak i tiden man kommer, ju svårare blir det. Vissa kyrkoböcker listar torpen under det hemman de ligger, medan andra bara redovisar torpen i en klump på slutet av anteckningarna för byn, utan koppling till hemman. Jag har varit i kontakt med Lantmäteri-kontoret, men de tycks inte ha någon registrering av gamla torp. Mycket tacksam för råd och eventuella källor, som kan hjälpa mig att komma vidare.
 
Mvh /Jan

2012-01-07, 23:25
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jan,
Kanske Du redan känner till möjligheten att söka i http://www.sofi.se/  
Under http://www.sofi.se/namn finner Du http://www.sofi.se/ortnamnsregistret
Där kan man, om man har tur, ibland finna angivelser på torpnamn och vilka gårdar de låg under.
Ibland tar sökningarna lång tid, men håll ut och pröva att klicka på alla fynd.
Så här kan det t ex se ut:
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s2fx001/227204a1/p3/0000952a.pdf
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-01-08, 10:39
Svar #10

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Hej torpintresserade!
Ni vet väl att torpforskning är ett av de stora verksamhetsområdena i hembygdsrörelsen? Många föreningar sitter på ett stort material och en hel del är publicerat. Sök upp föreningen i den socken du är intresserad av på www.hembygd.se och ta kontakt. Ofta har föreningarna egna hemsidor i portalen www.hembygd.se.
Hälsningar
Kjell Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna