ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder detta och vad blir nästa steg?  (läst 1710 gånger)

2011-11-27, 09:23
läst 1710 gånger

Utloggad Margaretha Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-01-29, 04:42
    • Visa profil
Hej!
jag är väldigt ny på dethär. Jag letar efter vad hände sen med en person som jag i Husförhörslängden kan följa tills att jag läser i 'Fräjd och enskilda anteckningar' T.ex 262 10/94 eller 115 10/91? Någon form av militärhandling gissar jag. Men detta hände 1893-96 och jag kan hitta någon information härom. Snälla hjälp.
Margaretha

2011-11-27, 09:37
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Detta är militära inskrivningsnummer för värnpliktiga. Inskrivningen av värnpliktiga gjordes per kompaniområde vid denna tidpunkt vilket innebär att rullorna också upprättades per kompaniområde. Detta skedde årligen vid varje inmönstringstillfälle. De som mönstrades rullfördes i de sk. inskrivningslängderna där varje individ identifieras med ett inskrivningsnummer.
 
Siffran 10 i 262 10/94 betyder Norra Åsbo kompaniområde som ingick i Norra Skånska infanteriregementets 1:a. Inskrivningsområde. 94 är årtalet dvs 1894. 262 är individens löpnummer i rullan.
 
Inskrivningsnumret 115 10/91 har motsvarande betydelse, dvs 10 är Norra Åsbo kompaniområde som ingick i Norra Skånska infanteriregementets 1:a. Inskrivningsområde. Och 91 är årtalet, dvs 1891. 115 är personens löpnummer i rullan.
 
Med största sannolikhet fullgjorde en beväring sin militärtjänst vid det regemente i vars inskrivningsområde han mönstrades, i detta fall i Norra Skånska infanteriregementet.
Ytterligare information kan man få genom att söka den värnpliktige/beväringen i inskrivningslängden för kompaniområdet för året i fråga. Därefter kan man söka honom i stamrullorna för mer information om hans tjänstgöring. /Hans

2011-11-27, 09:49
Svar #2

Utloggad Margaretha Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-01-29, 04:42
    • Visa profil
Hej Hans.
Hjärtligt tack för ett fantasiskt snabbt svar. Och vart kan man finna inskrivningslängderna och stamrullorna? Jag är medlem i AD men tycks inte kunna finna det där????
Tack än en gång/Margaretha

2011-11-27, 10:33
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Stamrullorna började föras år 1885. Stamrullorna innehåller namn, födelsedatum och aktuell grad eller befattning samt anteckningar om soldatens enskilda förhållanden, hantverksskicklighet etc.  
För värnpliktiga ersattes stamrullorna år 1919 med registerkort, de sk. stamkorten.
Stamkorten innehåller uppgifter om namn på den värnpliktige, födelsedatum, och när personnumret kom även denna uppgift. Vidare tilldelat truppslag, tjänstgöringsuppgifter och ev. bestraffningar.
 
När man tittar i inskrivningslängderna bör man känna till vilken socken personen bodde i vid inskrivningen för att lättare finna honom i inskrivningslängderna.
 
Stamrullorna och inskrivningslängderna finns på Krigsarkivet i Stockholm. Huruvida de skulle vara skannade och tillgängliga hos SVAR eller AD vet jag inte. /Hans

2011-11-27, 10:43
Svar #4

Utloggad Margaretha Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-01-29, 04:42
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket för denna information. Trevligt Advent/Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna