ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför fick 7-åriga Clara Sofia detta efternamn?  (läst 850 gånger)

2011-11-28, 21:50
läst 850 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Clara Sofia Fagerdal är fosterdotter till arbetskarlen Peter Andersson och hans hustru Greta Persdotter Vadstena AI:13 (1837-1840) Bild 147 / sid 134 (AID: v27524.b147.s134, NAD: SE/VALA/00401). Hon föddes som oäkta 1833-07-01 av modern Brita Persdotter. Modern avlider i kolera 1834-09-01 och Clara Sofia lämnas då till fosterföräldrarna enligt ovan. I AI:13 Vadstena sid 134 skrivs namnet Fagerdal in. Detta är första tillfället som namnet dyker upp och flickan är då högst 7 år gammal. Så till min fråga. Självfallet hoppas jag att detta är en indikation på att hennes okända far hade detta namn och vill gärna få ett råd av er erfarna släktforskare. Vilken annan anledning än att detta är faderns namn finns för att skriva in namnet på en så liten flicka? Mycket tacksam för alla kommentarer

2011-11-28, 23:37
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Fosterföräldrarna kanske ville ge henne ett unikt namn av någon anledning. Vet du något mer om moderns eller fosterföräldrarnas bakgrund ? Jag svarar för att jag känner igen namnet Fagerdal. Det dök upp i mitt sökande efter möjliga föräldrar till en av mina anor. I Norra Fågelås föds en Andreas 1760-05-27, pappan är soldaten Anders Fagerdal i Fagerlid (därav namnet). Andra sidan sjön alltså men med den tidens kommunikationer var det väl förhållandevis lätt att fara tvärs över sjön.
  Denne Andreas är ju för gammal för att vara direkt inblandad här men vem vet vad hans ättlingar kan ha haft för sig  
 Och det kan nog finnas liknande förhållanden på andra/närmre håll.
    Lycka till.

2011-11-29, 08:46
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne
Tyvärr vet jag inte mycket om fosterföräldrarnas bakgrund men uppenbarligen bodde de på samma gård enligt tidigare HFL (jag kan tyvärr inte ge källhänvisning eftersom jag inte sitter vid min egen dator just nu) Moder till barnet kom från Västergötland och var född 1790. Fosterföräldrarna fick vårdnaden om flickan enligt beslut som jag funnit i domboken.
Hälsningar
Stig

2011-11-29, 16:50
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Soldatnamnet Fagerdal finns på flera soldater, se soldatregistret http://soldat.dis.se/soldater.php
Kanske någon av dem var far till flickan?

2011-11-29, 20:10
Svar #4

Bengt-Arne Andersson

Jodå, soldatregistret har 10 st. bara i Fågelås.
Var i Västergötland skulle modern vara född/kommen från ?

2011-11-29, 20:49
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Chris
Tack för ditt tips. Ska jag uppfatta det som att du anser det vara någorlunda troligt att det är den okände faderns namn flickan fått? Har för övrigt hittat en intresant lymmel med namnet Fagerdal i Vadstena. Av starka drycker svårt beskänkt kommit i handgemäng med stadsbetjänten (citerat från domboken)
 
Bengt
Modern Brita Persdotter föddes i Mölltorp men kom via Ramsberg till Vadstena 1807 så det är väl troligt att hon blev gravid i Vadstena
Stig

2011-11-30, 17:19
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

Detta har diskuterats tidigare på detta forum men det kanske du har kollat ?
Ganska mycket att läsa men en hel del olika synpunkter, tips och vinklingar.

2011-12-01, 08:50
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Bengt-Arne
Jag har läst mycket om problemet med okända fäder. Elisabet Reuterswärds bok gav mycket information. Vad jag nu var ute efter var om det kunde finnas någon annan anledning till att namnet dök upp än att det var namnet på hennes fader. Kan du hjälpa mig med en åsikt?
Hälsningar
Stig

2011-12-01, 20:10
Svar #8

Bengt-Arne Andersson

Som jag skrev ovan: Fosterföräldrarna kanske ville ge henne ett unikt namn av någon anledning. Vilken kan vi bara spekulera om.
 Och varifrån fick dom i så fall idén till namnet ?
 Jag har en familj som bara lämnade bort en liten flicka, syntes ingen anledning.
Fann senare att hon flyttat till sin morbror som vad det verkar inte hade några egna barn. Man får hoppas att det gick känslomässigt smärtfritt för henne, hon behöll i alla fall sin pappas efternamn.
 Hon får senare en son men giftermålet blir inte av. Denne son blir så småningom skomakare och ska hitta på ett bra skrånamn. Han väljer då inte sin biologiska fars namn och inte sin mors och biologiska morfars efternamn utan sin fostermorfars namn.
 Så visst kan det finnas andra anledningar än att vilja peka ut en okänd fader, t. ex. att man gillar sin fostermorfar eller något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna