ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varifrån kom farfars farfar?  (läst 1483 gånger)

2011-10-31, 21:06
läst 1483 gånger

Utloggad Lars-Erik Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-12-06, 16:44
    • Visa profil
Min farfarsfar föddes 1847 i Kukkola, Johan Olofsson Wallström. Föräldrar Olof Johan Fredriksson Humla Wallström i Härkäniemi och Britta Gustava Henriksdotter. På vissa ställen står han bara som Fredriksson på andra som Wallström. Olof född 1805 och Britta 1806, de gifte sig 1841, 17/7. Vet inte var de föddes eller var de gifte sig. De tog över kronotorpet Härkäniemi nr xx 1840/41. Står som ny husbonde . husförhörsboken från 1839 och framåt. Finns ingen inflyttningsbok mellan 1836 och 1846. Hur skall jag hitta Olof och Britta? Leta igenom alla Norbottens församlingars födelse och vigslar?

2011-11-01, 07:31
Svar #1

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Lars-Erik
När jag tittar i Sv.bef 1870 så står din farfarsfar Johan som finne.Kanske där du ska söka hans föräldrars ursprung?
Kallades de finnar om föräldrarna var därifrån?
 
Gerd

2011-11-01, 08:38
Svar #2

Carl Szabad

Det är det klassiska släktforskarproblemet. När man hittat en person vill man hitta hans/hennes föräldrar. Ditt förslag är ju en metod, fast det är viktigt att du noterar vad du gjort hela tiden och var du kom in i en återvändsgränd, så slipper du kolla det nästa gång. Dessutom blir det en mycket osäker metod om du bara har födelseåret på föräldrarna.
 
Du skriver inte vilken socken din farfars far var född i, vilket naturligtvis är det viktigaste att utgå ifrån, men det finns ett Kukkola i Karl Gustav i Norrbottens län. Där föds 6 oktober en Johan (Karl Gustav C:2 sid 75), son till Olof Johan Johan(sic!) Fredriksson Humla, Wallström eller Härkäniemi (är Wallström en svensk översättning av Härkäniemi?), Britha Caisa Henriksdotter. Som faddrar anges Bonden Johan Henriksson Härkäniemi med dess hustru Anna Stina Andersdotter. Eftersom den manlige faddern har samma patronymikon som barnets mor är det möjligt att de är syskon. Då kan en lösning för att hitta hennes bakgrund vara att följa faddern bakåt.
 
Familjen återfinns i Karl Gustav AI:4 sid 134 i Kukkola nr 23 dit de flyttar från Karhuvaara på sid 53. De anges på båda ställena ha gift sig 1831, vilket med tanke på deras ålder är fullt rimligt. Var kommer din uppgift ifrån?
 
När första sonen Jakob föds 2 maj 1841 i Kukkola anges fadern bara heta Humla. Det verkar som om Humla är hans riktiga namn.
 
Pröva att följa faddrarna till alla barnen bakåt så kanske du fåt napp på någon sida.

2011-11-01, 10:43
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-12-06, 16:44
    • Visa profil
Tack. Nu kan jag nog komma vidare. Ja, det är Karl-Gustaf socken och dessa personer. Härkäniemi är en del av Kukkola (tjurbacken). 1831 är året för giftemålet, felskrivning av mig. Nr 23 är ett fd kronotorp som min farfarsfar löste in i slutet av 1800-talet och ägs av min bror numera.
Finne i detta sammanhang betyder att man är finsktalande tror jag att jag läst någonstans.

2011-11-01, 10:54
Svar #4

Utloggad Lars-Erik Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-12-06, 16:44
    • Visa profil
Visste inte att krumrluterna följt av 53 var hänvisning till sidan 53 i samma bok. Mycket nyttig information, man lär sig något nytt varje dag. Och det är bra at ni erfarna finns för att hjälpa oss nybörjare. Tack.

2011-11-01, 11:33
Svar #5

Carl Szabad

Krumelurerna utläses fol[io], vilket i det här fallet är latin för sida. Folio är också ett pappersformat som var standard i äldre tider, något större än A4.
 
Men det viktigaste som en nybörjare behöver kunna är att alltid skriva upp var alla uppgifter är hämtade ifrån. Då är det lättare att i efterhand bedöma värdet, när man undrar var man hittat dem.

2011-11-01, 15:16
Svar #6

Utloggad Lars-Erik Wallström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-12-06, 16:44
    • Visa profil
Man måste också träna på att läsa denna ålderdomliga skrift. Läste att de gifte sig 17/7 1831 men hittade dem sedan den 17/4. Han heter då Olof Johan Humla, står som dräng i Kukkola och hon som Piga(Karl-Gustav 1817-1857 E sid 92). Efter Brita Caijsas står något som jag ej kan tyda. Hittar dem som ny husbonde i Karhuvaara, då heter han Wallström, AI3 sid 81 där det också står något svårtytt efter Henriksdotter.
Är det vanligt att samma persons efternamn byts så här ofta?

2011-11-01, 15:51
Svar #7

Carl Szabad

Det står Hinriksdr Mustajerfvi efter Brita Caisa.
 
En anledning att en person (man) byter efternamn är om han tar värvning som knekt eller båtsman. Då får han överta rotens namn. En annan är om han (gäller även kvinnor) flyttar till en stad. Då tar man ofta ett nytt släktnamn, men då brukar personerna bara ha patronymikon innan. Ingen av de anledningarna verkar vara aktuell här.

2011-12-05, 19:56
Svar #8

Inger Sirkka

Hej Lasso!
I Tornedalen bytte folk alltid namn efter gården de bodde på. Min farfar hette Sirkka efter sin fars hemgård där han bodde, hans bröder hette Wanhainen efter gården de bott på som barn eller Johansson som var deras patronymikon.
Min farfars far kom från Alatalo gård och hette då Alatalo och fick namnet Sirkka när han köpte Sirkka gården.
Detta är en av fascinationerna och problemen med att släktforska i Tornedalen.
 
Lycka till med din forskning
Hälsningar
Inger S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna