ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar jag info om Danmarksbesök?  (läst 998 gånger)

2008-01-06, 15:38
läst 998 gånger

Utloggad Jessica Klingvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-01-06, 19:16
    • Visa profil
Jag försöker lista ut alla ställen som min mmfm Elna Truedsdotter vistades på i sitt liv. Det verkar som om hon vistades en hel del i Danmark/Köpenhamn vid olika tillfällen. På nåt ställe i kyrkböckerna (husförhör) står det att hon har vistats i Danmark i två veckor och sen flertalet gånger åkt dit enligt flyylängderna. Hon var tydligen där under ett helt år 1888. Men vad gjorde hon där?  Var det vanligt att folk åkte dit? (Hon föddes i Andrarum i Kristianstad län)  
 
Finns det någonstans jag hittar info om vad hon gjorde där eller passagerarlistor eller liknande? Hon vistades alltså bara tillfälligt där.  
 
Tacksam för hjälp! / Jessica

2008-01-06, 18:06
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Jessica,  
 
från källan Emibas
 
Post 484444
Truedsdotter, Elna
Piga (ogift kvinna)
f. 7/9 1858 i Andrarum, Kristianstads län (Skåne)
 
Utvandrad 31/10 1887 från Ryd 5, Lövestad, Malmöhus län (Skåne)
till Köbenhavn amt, Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 462
Emibas emigrationsakt: Lövestad M 1887 027
Onormerade namnformer: Destinationsort: Köpenhamn
Destinationsland: Danmark
----------------------------------------
 
Har du provat med en efterlysning/förfrågan på den danska sidan: www.dis-danmark.dk? För att göra efterlysning/förfrågan måste du ha ett användarnamn, kontakta ForumModerator så får du. Länken är gratis..
 
 
mvh Hanne
 
(Meddelandet ändrat av Kaprifol den 06 januari, 2008)

2008-01-06, 19:16
Svar #2

Utloggad Jessica Klingvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-01-06, 19:16
    • Visa profil
Tack snälla du för det snabba svaret! Jag ska genast kolla med det danska forumet.  
 
Ha en bra dag!  
 
mvh Jessica

2008-01-06, 19:56
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jessica
 
Det var mycket vanligt att man åkte på arbetsresor till Danmark, som hade behov av arbetskraft. Antingen flyttade man dit ett tag eller också reste man över i kortare perioder. Tyvärr är det nästan omöjligt att hitta dem. För Tårnby socken finns en del register, men hon fanns inte där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna