ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ytterligare källor?  (läst 633 gånger)

2005-05-17, 19:28
läst 633 gånger

Jimmy Larsson

Hej
 
Någon som har tips på hur man ska gå vidare för att hitta mer information om sina anor sedan man samlat levnadsinformation från kyrkoböcker och bouppteckningar?  
 
Vad finns det för alternativa källor? Finns det information om fastighetsbeteckningar och vem som ägt en viss fastighet över tiden t ex?
 
Alla tips emottages tacksamt!
 
/Jimmy

2005-05-17, 20:40
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Jimmy!
 
Jordeböcker och mantalslängder kanske?  
Har du tur så kan det hos ett brandstodsbolag finnas brandförsäkringar som till och med innehåller ritningar över en fastighet.  
Sockenprotokoll kan innehålla intressanta kommentarer om dina anor.
Från mitten av 1800-talet blomstrar ju också föreningslivet och där finns åtskilligt bevarat material.
Rekommenderar varmt Per Clemenssons och Kjell Anderssons bok Släktforska vidare som du hittar mer info om i Rötters litteraturtips.
 
Hälsningar
Marianne K

2013-09-03, 11:02
Svar #2

Utloggad Viveka Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 17:05
    • Visa profil
Hej!
Jag söker arkiv över skråväsendet.Jag har flera målare på min farmors sida, men vet inte om de bara kallade sig det eller var anslutna till ett skrå.
Hälsn. Viveka

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna